Vlaková, autobusová a letecká doprava po celém Německu se v pondělí kvůli čtyřiadvacetihodinové stávce za vyšší mzdy prakticky zastavila. Stávka svolaná odborovým svazem Verdi a odborovým svazem pro pracovníky na železnici a v dopravě EVG je podle médií největší stávkou v Německu za poslední desetiletí a další z řady protestních akcí, které zasáhly přední evropské ekonomiky. Dotýká se i cestujících v Česku.
Vlaková, autobusová a letecká doprava v Německu stojí. Probíhá jednodenní stávka
„Denně projíždí hlavním nádražím v Berlíně na třináct set vlaků, které převážejí přibližně tři sta tisíc cestujících. V pondělí – ani jeden jediný vlak,“ poznamenal zpravodaj ČT Pavel Polák.
Stávka zasáhla téměř všechna letiště, lety přerušila i dvě největší německá letiště, a to v Mnichově a Frankfurtu nad Mohanem. Německá železniční společnost Deutsche Bahn zrušila dálkovou železniční dopravu a velkou část regionálních a příměstských železničních spojů. Podle Českých drah některé mezistátní spoje skončí na hranicích s Německem.
Stávka se však dotýká i vodních cest, přístavů a dálničních společností; zavřené kvůli chybějící obsluze mohou být i silniční a dálniční tunely. V sedmi spolkových zemích stávkují i zaměstnanci veřejné dopravy. Za protesty jsou hlavně dopady vysoké inflace, zejména vyšších cen potravin a energií, které snižují životní úroveň obyvatel, uvedla agentura Reuters.
Stávkuje se na téměř na všech letištích
Z velkých letišť se nestávkovalo pouze na letišti v hlavním městě Berlíně, protože se však stávkuje na téměř všech ostatních letištích, byly zrušeny téměř všechny vnitrostátní lety.
Šéf odborového svazu Verdi Frank Werneke uvedl, že pro miliony zaměstnanců je stávka otázkou přežití v podmínkách vysoké inflace. Šéf EVG Martin Burkert prohlásil, že zaměstnavatelé zatím nepředložili žádnou přijatelnou nabídku. Varoval před dalšími výstražnými stávkami, které se mohou uskutečnit i v období velikonočních svátků.
Co odbory požadují
Svaz Verdi vyjednává jménem zhruba 2,5 milionu zaměstnanců ve veřejném sektoru, včetně zaměstnanců ve veřejné dopravě a na letištích. EVG zastupuje zhruba 230 tisíc zaměstnanců DB a autobusových společností. Svaz Verdi požaduje zvýšení mezd o 10,5 procenta, nejméně však o 500 eur (zhruba 12 tisíc korun) měsíčně. Svaz EVG chce zvýšit mzdy o 12 procent, přičemž minimální nárůst měsíční mzdy má činit 650 eur (15 400 korun).
„Nájmy, zejména v oblasti Rýn a Mohan, jsou neúnosné. Lidé mají dvě nebo i tři zaměstnání, aby se uživili. Požadavky, které klademe, jsou minimální,“ řekl Christoph Gerschner, člen odborů Verdi.
Železniční společnost Deutsche Bahn v neděli uvedla, že stávka je „zcela přehnaná, neopodstatněná a zbytečná“. Zaměstnavatelé varují, že vyšší mzdy pracovníků v dopravě způsobí zdražení jízdného a zvýšení daní, aby se rozdíl vyrovnal.
Spotřebitelské ceny v Německu v únoru vzrostly meziročně o 9,3 procenta, uvedl Spolkový statistický úřad. Vysoká inflace přetrvává, přestože se ji Evropská centrální banka snaží v eurozóně (země platící eurem) zpomalit sérií zvýšení úrokových sazeb.
Pro srovnání, v Česku byla v únoru inflace podle Českého statistického úřadu 16,2 procenta. Odlišná je statistika inflace podle metodiky Evropského statistického úřadu (Eurostatu).
Německo stávku zvládlo i navzdory komplikacím
„Učinili jsme dobrou nabídku. Nyní očekávám, že nám odbory snad také udělají nějaké ústupky, pokud jde o jejich vysoké požadavky,“ řekla spolková ministryně vnitra Nancy Faeserová.
„Očekáváme, že bude předložena použitelná nabídka. Dosud jsme žádnou neobdrželi,“ oponoval šéf drážních odborů EVG Martin Burkert.
Pondělní stávku zvládlo Německo bez závažných komplikací. Řada zaměstnanců závislých na veřejné dopravě do práce ani nevyjela a pracovala z domova. Německé silnice kvůli stávce žádný dopravní kolaps nezažily. Přesto byla automobilová doprava ve velkých městech intenzivnější než obvykle.