Facebook vypne systém na rozpoznávání obličejů

Americká sociální síť Facebook vypne systém na rozpoznávání obličejů, který automaticky identifikuje uživatele na fotografiích a videích. Současně odstraní informace o obličejích více než jedné miliardy lidí. Jako důvod firma uvedla rostoucí obavy z používání této technologie ve společnosti.

Viceprezident Facebooku pro umělou inteligenci Jerome Pesenti na blogu uvedl, že regulační orgány stále pracují na jasném souboru pravidel upravujících používání tohoto systému. „Vzhledem k této přetrvávající nejistotě se domníváme, že je vhodné omezit použití rozpoznávání obličejů na úzký okruh případů.“

Facebook, který minulý týden oznámil své přejmenování na Meta Platforms, uvedl, že více než třetina jeho denních aktivních uživatelů si nastavení rozpoznávání obličeje sama zvolila. Změna nyní odstraní individuální šablony obličejů více než jedné miliardy lidí. Odstranění bude zavedeno po celém světě a dokončené má být do prosince.

Technologie se nyní omezí jen na určité služby, jako je pomoc lidem získat přístup k jejich uzamčeným účtům nebo odemknutí osobního zařízení, dodal Facebook.

Odborníci systém kritizují

Technologický sektor již několik let bojuje s kritikou odborníků a aktivistů kvůli používání systému rozpoznávající obličeje. Podle kritiků by technologie mohla ohrozit soukromí a normalizovat dotěrné sledování, což je podle nich neetické. 

Obavy vzrostly také kvůli povědomí o rozsáhlém kamerovém sledování čínskou vládou, zvláště proto, že byl tento systém použit v regionu, kde převážně žije utlačovaná menšina muslimských Ujgurů, napsaly agentury AP a Reuters.

Některá města v USA již zakázala použití softwaru pro rozpoznávání obličejů policií a dalšími městskými orgány. Jako první technologii v roce 2019 zakázalo San Francisco.

Zpráva přichází ve chvíli, kdy je Facebook v hledáčku amerických zákonodárců kvůli bezpečnosti uživatelů a rozsáhlým případům podvodů na jeho platformách. Společnost čelí zřejmě největší krizi poté, co uniklé dokumenty od informátorky Frances Haugenové ukázaly, že firma věděla o návistných projevech na síti, ale většinou proti nim nezasáhla.