Aerolinky musejí při stávce personálu odškodnit cestující, rozhodl soud EU

Letecké společnosti mají povinnost odškodnit cestující za zrušení či velké zpoždění letu v případě, že je způsobila stávka personálu. Rozhodl o tom v úterý Soudní dvůr Evropské unie, podle jehož verdiktu není zejména stávka za lepší platové podmínky žádnou mimořádnou okolností, při které by aerolinky pasažéry odškodňovat nemusely.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK/AP Autor: Michael Sohn

Nejvyšší orgán unijní justice se na žádost švédského soudu zabýval sporem mezi cestujícím a leteckou společností SAS. Skandinávské aerolinky předloni zrušily řadu letů kvůli stávce pilotů v Dánsku, Švédsku a Norsku, aniž klientům vyplatily odškodné.

Spotřebitelská organizace Airhelp zastupující pasažéra v žalobě uvedla, že na základě unijní směrnice o právech cestujících má být odškodněn. Aerolinky naproti tomu tvrdily, že stávku nemohly ovlivnit, proto náhradu vyplácet nemusejí.

Stávka není neovlivnitelnou událostí

Soud v Lucemburku dal v úterý za pravdu cestujícímu. Stávka je podle unijních soudců součástí kolektivního vyjednávání o mzdách. Proto „musí být vnímána jako událost spojená s běžným vykonáváním aktivit zaměstnavatele“ a nelze ji brát jako mimořádnou a neovlivnitelnou událost.

Aerolinky navíc mají čas se na stávku připravit, pokud je vyhlášena nějakou dobu předem v souladu se zákonem, konstatoval soud.

Soudci se tímto verdiktem rozešli s názorem svého generálního advokáta, který minulý týden konstatoval, že stávka může být důvodem pro nevyplacení odškodného.