Více než půl dekády po anexi spojil železniční most Krym s ruskou pevninou

Rusko slavnostně zahájilo provoz železničního spojení mezi Ruskem a anektovaným ukrajinským poloostrovem Krym. Projížďku po devatenáct kilometrů dlouhém mostě přes Kerčský průliv už absolvoval šéf Kremlu Vladimir Putin. První vlak pravidelného spojení přijede ve středu z Petrohradu, následovat bude souprava z Moskvy. Rusko anektovalo Krym v březnu 2014.

„Na Krym se prodalo už více než 57 tisíc jízdenek,“ oznámil při slavnostním vypravení prvního vlaku ředitel ruské dopravní společnosti Alexandr Ganov s tím, že jde o jízdenky prodávané až 60 dnů před odjezdem. Předprodej začal 8. listopadu. „Zpočátku jsme prodávali každou minutu tři jízdenky,“ dodal Ganov.

Putin usedl do kabiny strojvedoucího ve spoji se třemi vagony vypraveném z krymského přístavu Kerč do nádraží Taman, uvedla televize Rossija 24. Prezidentovu jízdu vysílala v přímém přenosu. „Je to sametová cesta,“ poznamenala televize o trati položené na 19 kilometrů dlouhém mostě.

„Oslavujeme velmi radostnou a důležitou událost. Je zásadní pro Krym, pro Sevastopol, pro celý jih Ruska a pro celou zemi. Je jasné, že infrastrukturní projekty, jako je tento most, který jsme postavili, pozitivně ovlivní ekonomiku (celého) státu,“ řekl Putin.

Video Putin se jako první projel po novém železničním mostě do Krymu
video

Putin se jako první projel po novém železničním mostě na Krym

Zdroj: EBU

První běžný vlak s cestujícími vyrazil v pondělí po poledni z Petrohradu. Rychlík z Moskvy má následovat o den později. „To spojení bude Petrohrad-Sevastopol a Moskva-Simferopol. V budoucnu by mělo být železnicí propojeno s Krymem celkem jedenáct ruských měst,“ informoval komentátor Českého rozhlasu Libor Dvořák.

Cena jízdenky činí nejméně 3500 rublů (asi 1300 korun). Cesta ze Simferopolu do Moskvy a zpět má stát nejméně 2966 rublů. Most stál podle odhadů 228 miliard rublů (asi 84
miliard korun), dodal deník.

„Rusko jednoznačně dává najevo, že Krym je jejich a bude to tak navždy nebo minimálně na velmi dlouhou dobu. Rusko potřebuje investovat do infrastruktury, protože Krym byl do značné míry odstřižen od ukrajinské infrastruktury. Jiné ruské regiony se tím mohou cítit odstaveny na vedlejší kolej, protože Krym je momentálně prioritou,“ upozornil editor zahraničního vysílání Českého rozhlasu Libor Kukal.

„Ukrajině to není příjemné, ale nemůže s tím nic dělat. Pokud Rusko investuje a staví dopravní stavby, tak Ukrajina může jen přihlížet tomu vývoji, kdy Rusko dává najevo, že otázka Krymu je uzavřená a vyřešená.“

Libor Kukal

editor zahraničního vysílání Českého rozhlasu

Ekonomický význam i klíčová symbolika

Nově vybudovaný železniční most má pomoci obyvatelům poloostrova. „Z ekonomického hlediska ta železnice zlevní potraviny a další zboží, protože nebude potřeba vozit ho náklaďáky a podobně. Současně je to způsob, jak dostat na Krym více turistů, protože poloostrov předtím navštěvovali především obyvatelé Ukrajiny, kteří tam už z pochopitelných důvodů nejezdí,“ poznamenal redaktor Hospodářských novin Ondřej Soukup.

„Je to i symbol – ruský stát říká: podívejte se, my se snažíme, my se o vás staráme,“ dodává Soukup. „Na Krymu se za pět let zvýšily důchody a další sociální dávky, současně ale výrazně vzrostly ceny, nejvíce citelné je to u cen léků, které jsou mnohonásobně vyšší než na Ukrajině,“ popsal vývoj Soukup.

Video Události
video

Události: Putin slavnostně otevřel železniční most mezi Krymem a ruskou pevninou

Události: Putin slavnostně otevřel železniční most mezi Krymem a ruskou pevninou

Redaktor HN Soukup: Železniční spojení s Krymem má zlevnit zboží

Novinářka Pelenská: Putin chce udělat za záležitostí kolem Krymu velkou tečku

Komentátor ČRo Plus Dvořák: Železniční most má pro Rusko a Krym obrovský význam

Editor ČRo Kukal: Krym je závislý na turistice, potřebuje kvalitní dopravní spojení

Redaktor ČRo Plus Šťáhlavský: Most je důležitý pro nákladní dopravu, není to rychlodráha

Podle Kukala zájem ruských turistů o Krym postupně upadá s tím, jak mnozí zjistili, že místní služby nemohou konkurovat jiným jimi oblíbeným destinacím, jako je třeba Turecko.

Rusko už loni v květnu slavnostně otevřelo silniční most na Krym. Za volantem kamionu seděl tehdy prezident Putin.

Od anexe Krymu uplyne v březnu příštího roku šest let. Stalo se tak po útěku proruského prezidenta Viktora Janukovyče z Kyjeva. Evropská unie, Spojené státy i další země krok neuznávají. Rusko kvůli svému kroku čelí mezinárodním sankcím.

„Obávám se, že to je věc, která se podobně jako třeba Severní Kypr bude táhnout dlouhá léta, protože ukrajinská strana anexi nemůže uznat. Je to ve slepé uličce, o všem ostatním se dá nějakým způsobem jednat,“ hodnotí rusko-ukrajinské vztahy Soukup.

Před pouhými pár dny se kupříkladu oba státy dohodly na podmínkách tranzitu plynu přes Ukrajinu. „Rýsuje se také jakási dohoda o Donbasu, jakkoli to bude dlouho trvat a bude to obtížné. Ale Krym je dle mého názoru v tomto ohledu úplně zabitý,“ konstatoval Soukup.

Vzhledem k problematickému spojení lodními trajekty, které narušovaly časté bouře v Kerčském průlivu, začalo Rusko v roce 2016 stavět most, vedoucí z Tamanského poloostrova na Kerčský poolostrov. Nákladní vlaky mají začít most využívat od léta příštího roku.