Německá kancléřka Angela Merkelová musela kvůli technické závadě na letadle ve čtvrtek večer přerušit cestu do argentinského Buenos Aires, kde se koná summit největších ekonomik světa G20. Stroji, kterým letěl také vicekancléř Olaf Scholz, vypověděl podle serveru Spiegel Online komunikační systém. Nad Nizozemskem se musel airbus německé vlády otočit a vrátit se do Německa. Kancléřka se do Argentiny vydala v pátek brzy ráno jen s malou delegací běžným linkovým letem. Německé letectvo vyloučilo, že by příčina měla kriminální pozadí, píše DPA.
Německému vládnímu speciálu vypadl komunikační systém, Merkelová letí na G20 běžnou linkou
Technická závada se na vládním airbusu objevila zhruba hodinu poté, co letadlo vyrazilo ve čtvrtek večer z Berlína na cestu do Buenos Aires. Nad Nizozemskem se stroj obrátil a zamířil zpět do Německa, kde kolem 21:00 SEČ přistál na letišti u Kolína nad Rýnem. Letiště u západoněmeckého města je centrálou vládní letky a navíc bylo blíž než Berlín.
Airbusu pojmenovaném po někdejším kancléři Konradu Adenauerovi přestal kompletně fungovat komunikační systém, což je v letecké dopravě považováno za velmi vzácnou a nebezpečnou situaci, uvedl Spiegel Online s odvoláním na nejmenovaný armádní zdroj.
Podle agentury DPA Merkelová právě vedla rozhovor s novináři, když k ní přistoupila letuška a se slovy „Je to důležité!“ ji odvedla. Následně kancléřka zástupcům médií oznámila, že se stroj vrací do Německa.
Nouzové přistání na letištích v Amsterdamu či Londýně nebylo podle Spiegel Online kvůli nefunkčnímu systému možné. Nakonec se pilotům podařilo spojit se s řízením letového provozu satelitním telefonem a naplánovat přistání na letišti mezi Kolínem nad Rýnem a Bonnem.
Že nebyla technická závada na vládním speciálu nijak zanedbatelná, potvrdila i samotná kancléřka. „Byla to vážná porucha,“ řekla brzy ráno novinářům v Bonnu, kde strávila noc na hotelu. Zároveň vyzdvihla výkon posádky airbusu a velení „nejzkušenějšího kapitána“ vládní letky.
V kokpitu nefungovala řada ukazatelů
Za problémem vládního letounu stála podle velitele německé vládní letky Guida Henricha závada na transformátoru s usměrňovačem, který je srdcem elektrického systému stroje, neboť zajišťuje napájení přístrojů na palubě proudem vyrobeným turbínami. Vadná jednotka tak nedodávala elektřinu nejen komunikačnímu systému, ale také různým hydraulickým zařízením.
Podle neoficiálních informací tak pilot například před přistáním v Kolíně nemohl vypustit nádrže s palivem, aby stroj odlehčil. V kokpitu také nefungovala řada ukazatelů, což bránilo bezpečnému letu.
Merkelová nestihne naplánované schůzky
Kancléřčina delegace chtěla původně pokračovat v cestě do Jižní Ameriky náhradním letadlem. Ukázalo se ale, že vzhledem k tomu, že nejsou kvůli pracovní době k dispozici náhradní piloti ani posádka. Merkelová tak z Německa odletěla až v pátek brzy ráno. Linkovým letem z Madridu s běžným odletem v 9:00 ji do Argentiny doprovodila jen malá část původní delegace.
Let z Madridu do argentinské metropole trvá téměř 13 hodin, kancléřka proto nestihne plánovaná bilaterální jednání včetně těch s americkým prezidentem Donaldem Trumpem a čínskou hlavou státu Si Ťin-pchingem. Zda bude možné tato setkání odložit na sobotu, zatím není jasné. Společnou večeři prezidentů a premiérů zemí G20 by Merkelová stihnout měla.
I vicekancléř musel z Indonésie linkou. Kvůli hlodavcům
Agentura DPA připomněla, že se nejedná zdaleka o první problém vládní letky. Před pár dny měl problémy s letadlem na své cestě po Africe také německý prezident Frank-Walter Steinmeier. Už na konci letošního června nemohl prezident kvůli závadě na stroji včas vyrazit na cestu do Běloruska.
Problémy ale mělo v polovině října i samotné letadlo Konrad Adenauer. Vicekancléř Olaf Scholz se kvůli hlodavcům, kteří stroj poškodili, musel z Indonésie vracet běžným linkovým letem.