Hongkong a pevninskou Čínu propojil rychlovlak, aktivisté se bojí ohrožení autonomie

Z Hongkongu vyrazil v neděli ke své první cestě rychlovlak, který oblast spojuje s pevninskou Čínou. Cestující bude nově vozit až 200kilometrovou rychlostí. Projekt ale budí kontroverze: část nádraží v Hongkongu je totiž nově pod správou čínských úřadů, což vyvolává obavy z ohrožení autonomie města.

Projekt vysokorychlostní železnice spojující Hongkong s pevninskou Čínou stál 11 miliard dolarů (239 miliard Kč). Cesta zabere asi 20 minut a první den se svezly stovky cestujících. 

„Z desetibodové stupnice bych dal devět bodů,“ uvedl desetiletý Ng Kwan Lap, který cestoval ve vlaku se svými rodiči. Jak dodal, „vlak je skvělý“ a zvýšení rychlosti na 200 kilometrů za hodinu proběhlo naprosto hladce. 

Linka se začlení do rozsáhlé sítě vysokorychlostní železnice v Číně, která má nyní rozlohu kolem 25 tisíc kilometrů.  

Podle hongkongské vlády umožní cestujícím čínská správa části nádraží absolvovat pohraniční kontrolu v jediné budově.

Kritici ovšem již dříve varovali, že v případě realizace plánu budou moci být obyvatelé Hongkongu zatýkáni na hongkongské půdě za činy, které jsou na tomto čínském autonomním území legální, zatímco na čínské pevnině nikoli.

Zástupci Hongkongu a pevninské Číny u linie oddělující čínskou a hongkongskou část nádraží
Zdroj: Reuters

Jedna země, dva systémy

Někdejší britská kolonie Hongkong se vrátila pod čínskou správu v roce 1997. Od té doby má status zvláštní administrativní oblasti a v duchu principu jedna země, dva systémy požívá určité autonomie. Základní zákon obyvatelům Hongkongu zaručuje rozsáhlé osobní svobody, včetně svobody projevu, i nezávislou justici, které obyvatelé pevninské Číny nemají.

V posledních letech nicméně Peking stále častěji zasahuje do vnitřních záležitostí Hongkongu. Takovým zásahem bylo například dočasné zmizení několika lidí, kteří v Hongkongu na přelomu let 2015 a 2016 prodávali knihy kritické k čínské vládě. Z hongkongského parlamentu bylo zase vyloučeno několik poslanců, kteří při skládání přísahy protestovali proti čínské vládě v Pekingu.

Kritici vnímají železniční stanici pod částečnou čínskou správou jako symbol těchto zmenšujících se svobod Hongkongu. Nelíbí se jim ani to, že hongkongské úřady čínské vládě budovu pronajímají za symbolických 1000 hongkongských dolarů (2830 korun), přestože se nádraží nachází v jedné z nejdražších částí města.