Putinovo nové auto. Klenot kremelských garáží je neprůstřelný i nepotopitelný

Události: Rusko debatuje o Putinově nové limuzíně (zdroj: ČT24)

Inaugurace ruského prezidenta Vladimira Putina už je minulostí. O limuzíně, ve které se 7. května svezl, se ale mluví stále. Její podoba se až do poslední chvíle tajila. Auto, které vzešlo ze spolupráce ruských i evropských odborníků, je neprůstřelné, ale i nepotopitelné.

Putinova limuzína je už měsíc velkým tématem pro laiky i odborníky. A to navzdory tomu, se se v ní ruský prezident během inaugurace svezl Kremlem jenom 200 metrů.

Vývoj vozidla přišel na čtyři miliardy korun. Na projektu Kortež se vedle ruských automobilek Zil, GAZ či Kamaz podílely i evropské firmy.

„Auto musí být pohodlné, plynule se rozjíždět a klidně brzdit. Mělo by vyhovět potřebám nejvyšších představitelů. Jízda musí být příjemná a bez otřesů kvůli práci s dokumenty anebo jednání uvnitř vozu,“ říká Andrej Geronin z Muzea automobilů.

Putinova limuzína Kortež
Zdroj: Alexei Filippov/Reuters

Nové prezidentské auto je dlouhé téměř sedm metrů, motor má sílu 860 koní. Má rovněž elektrický pohon, neprůstřelná kola i okna. Limuzína je nepotopitelná, posádka má k dispozici i zdroj kyslíku. Vybavení čistě ruskými ochrannými prostředky je tajné. Jedno je však jisté – vůz je nezničitelný.

„Současný prezidentský automobil je ochranná kapsle zabalená do nové originální karoserie. Útok na tento vůz je nejen těžký, ale prakticky nesplnitelný úkol,“ ujišťuje automobilový expert Sergej Aslanjan.

Putinova nová limuzína
Zdroj: Vitaly Belousov/Reuters

Pancéřování zavedl v Rusku Stalin

Palubová deska limuzíny Čajka
Zdroj: ČT24

Pancéřovaný vůz má zajistit bezpečí i před výbuchem dělostřeleckého granátu. Žádné auto doposud tak chráněno nebylo.

„Zpočátku neměla auta ochranu, ale po pokusech o atentát ve 30. letech si to Stalin rozmyslel,“ vrací se do minulosti Genadij Narikov z Muzea dopravy. Od Stalinovy éry je tak i pro ruské představitele opancéřované auto samozřejmostí.

V 60. letech byla vládní ruskou limuzínou Čajka. Disponovala výkonem 195 koní a maximální rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Vůz se spotřebou 21 litrů na sto kilometrů dostali jako dárek například i kosmonauté Jurij Gagarin nebo Valentina Těreškovová.