Facebook podle médií vyvinul cenzorský nástroj, aby se mohl vrátit do Číny

Americká internetová společnost Facebook v tichosti vyvinula cenzorský software, který by měl firmě pomoci vrátit se na čínský trh. S odvoláním na současné i bývalé zaměstnance podniku, kteří si nepřáli být jmenováni, o tom informoval list The New York Times.

Vývoj softwaru, který umožňuje blokovat zobrazování vybraných informací ve specifických geografických oblastech, podle listu podpořil přímo generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg. Zdroje také uvedly, že Facebook nehodlá software sám využívat, pouze nabízet k využití jiným subjektům.

Ty by mohly sledovat jednotlivé příspěvky a témata, která se po sociální síti šíří, a následně rozhodnout, zda se objeví na „zdech“ jiných uživatelů.

Facebook chce Číně „lépe rozumět“

Mark Zuckerberg s čínským prezidentem Si Ťin-pchingem
Zdroj: Reuters

Facebook existenci softwaru nepotvrdil ani nepopřel. „Zajímáme se o Čínu a věnujeme čas tomu, abychom o této zemi více věděli a lépe jí rozuměli,“ uvedla mluvčí společnosti. „Ohledně přístupu k Číně jsme ale neučinili žádné rozhodnutí. Právě teď se zaměřujeme na pomoc čínským podnikům při expanzi na nové trhy mimo Čínu s využitím naší inzertní platformy,“ dodala mluvčí podle agentury Reuters.

Čína zakázala sociální síť Facebook v roce 2009 po krvavých nepokojích v Urumči v autonomní oblasti Sin-ťiang na severozápadě Číny. Opatření bylo součástí snahy zastavit šíření informací o těchto etnických nepokojích.

Aktuální projekt podle amerického listu dokládá, jak moc Facebook stojí o návrat na čínský trh s 1,4 miliardami uživateli, když vývojem softwaru tohoto typu porušuje jednu ze svých hlavních tezí, tedy „vytvořit otevřenější a propojenější svět“.

Mark Zuckerberg byl na vývoj nástroje omezujícího zobrazování obsahu dotázán zaměstnanci firmy během společné debaty. Podle účastníků diskuse odpověděl, že „pro Facebook je lepší být prostředkem umožňujícím konverzaci, i když není úplná“. 

Facebook přikročil k omezení svého obsahu i v jiných zemích, například v Turecku, Pákistánu nebo Rusku. V období od července 2015 do prosince 2015 na 55 tisíc zpráv Facebook zablokoval ve dvacítce zemí kolem 55 tisíc zpráv. Deník The New York Times připomíná, že přizpůsobování se vládním nařízením v jednotlivých zemích je pro americké firmy běžnou praxí.