Nová Barbie se chce zalíbit nejen kritičkám z řad feministek, ale i novým náročným zákazníkům. „Někdy je to trochu nuda, jak jsou všechny perfektní blondýnky. Takže by možná mohla být normální,“ vítá změny jedna z fanynek z Argentiny.
„Už bylo načase. Problém Barbie byl i ten, že děti v obchodě viděly jen vysokou panenku s bílou pletí. A zvažme, že více než polovina Ameriky bílá není,“ podotkl Jim Silver, šéf webu TTPM, který se zaměřuje na hodnocení hraček.
„Jsme nadšení, že doslova měníme tvář značky – tyto nové panenky více odrážejí svět, který vidí dívky kolem sebe – rozmanité typy postav, odstíny pleti i styl.“
Evelyn Mazzocco, zástupce firmy Mattel

Horizont: Nové Barbie ztloustnou a vyrostou
Panenka vznikla v roce 1959. Od začátku jí mnozí vyčítají nereálné proporce. Barbie má totiž nepřirozeně dlouhý krk a nohy, příliš malou hlavu a úzký pas, který by mačkal vnitřní orgány. Taková žena by byla nevyvážená – podle odborníků by jednoduše spadla.
Barbie navíc žije ve vysněném několikapatrovém domě, a ještě s atraktivním Kenem. Má stále nové šaty a nakupovat jezdí v růžovém sporťáku. A možná právě tím je tolik lákavá. „Je to miliardová značka. Tato společnost s hodnotou sedm miliard dolarů ale zaznamenala v průběhu let propad prodeje, a to asi o pět až deset procent,“ poznamenal Silver.
„Vlivů je hodně, ale platí, že co je nápadné, barevné a časté se vnucuje do pozornosti. Pokud rodiče nedají najevo, že to není ideální a žádoucí a svými postoji to stvrzují, pak je určité riziko, že si z toho děti vytvoří určitou ideálovou normu. Je hezké mít ideály, ale ty by měly být realistické a odpovídat skutečným hodnotám.“
Jaroslav Šturma, dětský psycholog
Nové panenky se začnou prodávat už letos na jaře po celém světě. Mattel ale varoval, že stejně jako tomu je v realitě, nové panenky logicky neobléknou všechny šaty.
Nové Barbie v roce 2016:
- 33 nových panenek
- 30 odstínů vlasů
- 24 účesů
- 22 barev očí
- 14 tvarů obličeje
- 7 odstínů pleti
- 4 typy postav – klasická, vysoká, oplácaná a drobná
Firma ukázala, že se změn nebojí, rezervy ale stále zůstávají. Třeba firma vyrábějící oblíbené lego zařadila mezi své figurky i panáčka na vozíčku. A lidé už se začali ozývat, aby Mattel upravil také Kena.