První a poslední pouť Titaniku

Southampton – Nejznámější zaoceánský parník ztělesňoval pro tehdejší předválečnou lehkomyslnou společnost kromě bohatství a luxusu také pořádný šok. Když však 10. dubna 1912 Titanic vyplul z anglického Southamptonu za ovací davů návštěvníků, nikdo nemohl tušit, že jeho osud zpečetí nakumulování několika nešťastných náhod. Ale jak říká námořní kapitán Ctirad Pacák, jedna věc je jistá. Titanic byl ve své době vrchol lodního stavitelství a hlavně neuvěřitelně krásná loď.

První plavba Titaniku směřovala z britského přístavu Southampton. Kapitán Edward Smith ještě naposledy zkontroloval palubu lodi a první cestující se mohli začít hrnout dovnitř. Nejdříve do podpalubí vstoupili pasažéři třetí třídy, kterých bylo podstatně více než bohatých. Ti se nalodili těsně před odjezdem. Na mola se shromáždily i davy zvědavých návštěvníků, kteří chtěli naposled zamávat tehdy největšímu a údajně nepotopitelnému vodnímu plavidlu.

Právě díky své velikosti byl Titanic docela nemotorná loď. Pro jeho vyvedení z přístavu bylo zapotřebí několik remorkérů a velká sací síla lodních šroubů způsobila několik nepříjemných incidentů. Na cestě se loď zastavila ještě u francouzských břehů a do irského Queenstownu, odkud už zamířila na širý oceán. Do New Yorku však nikdy nedojela. Pod hladinou skončila 15. dubna 1912 spolu s 1 500 lidmi po nárazu do ledové kry. „Tehdy nebyly radary a odhad vzdáleností byl jenom očima (…) Brzdné dráhy takových lodí, jako je Titanic, se pohybují v rozmezí několika kilometrů,“ připomíná Pacák.

Na velkoleposti Titaniku se však nezměnilo vůbec nic. Díky různým cenám jízdenek se na palubu dostali lidé všech společenských tříd. Právě zařízení pro smetánku, která byla ochotna dát za prestižní plavbu v přepočtu na dnešní ceny 130 tisíc dolarů, dodnes udivuje na svou dobu velice vyspělým technickým zařízením. Loď se chlubila palubním telefonním komunikačním systémem, knihovnou, bazénem či tělocvičnou. Ti více nároční mohli využít prostor pro venčení psů, mrazící skladiště řezaných květin a fotolaboratoř. Ke standardu zde patřilo kompletní elektrické osvětlení spolu se třemi elektrickými výtahy.

Rozhovor s námořním kapitánem Ctiradem Pacákem (zdroj: ČT24)