Resort zdravotnictví se nového šéfa komunikace nedočkal. Nedivíme se, říkají zkušení píáristé

Od začátku března měl na ministerstvu zdravotnictví působit člověk, který by kromě odboru komunikace řídil vše, co by se k novinářům a veřejnosti dostávalo o covidu, očkování a platných opatřeních. V den jeho nástupu ale resort oznámil, že vítěz výběrového řízení nenastoupil. Rok od vypuknutí pandemie tak Česko stále nemá člověka, který by systematicky vedl krizovou komunikaci. Je vůbec ještě reálné někoho sehnat? Na to se ptal pořad Newsroom ČT24.

Měla to být změna, na kterou čekala řada novinářů i marketérů. Nakonec vše zůstalo při starém, i v březnu dostávají dotazy od novinářů na ministerstvu zdravotnictví stále stejní lidé. A nevznikla ani žádná strategie, jak o covidu a očkování informovat. I s ní měl přijít právě nový ředitel komunikace.

„Co se týče toho, že někdo měl přijít, ale nepřišel, tak to se v téhle vládě opakuje celkem často. Současný stav opravdu ukazuje, že je nutné zřídit krizový stav, nejen v řízení, ale také v komunikaci. A opravdu není možné čekat dva měsíce na výběrové řízení,“ komentuje vzniklou situaci předseda PR klubu Pavel Vlček.

Ministerstvo zdravotnictví vypsalo výběrové řízení na konci minulého roku. Podle serveru Seznam Zprávy ho vyhrál bývalý novinář a mluvčí Evžen Staněk. Proč si svůj nástup rozmyslel, nechtěl komentovat. Sdílnější nebyla ani mluvčí resortu Barbora Peterová. „Jedná se o osobní rozhodnutí jedince, jež nemáme možnost dále nijak ovlivnit a ani nám nepřísluší komentovat důvody, jež dotyčného k tomuto rozhodnutí vedly,“ uvedla.

„Balvan nepříliš zdařilé komunikace nechce nikdo zvednout“

Odborníci na marketing a PR dopředu upozorňovali, že se jedná o extrémně náročnou práci, za kterou je navíc nabízená nízká odměna. „V situaci, kdy ministerstvo za sebou táhne balvan nepříliš zdařilé komunikace během celého uplynulého roku, je ten balvan tak těžký, že se málokomu chce zvednout. A myslím, že ať už to byl kdokoli, tak se váhy toho balvanu zalekl,“ říká k neobsazené pozici ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Podle Hlavici to tak už nejspíš zůstane. „Kdybychom od začátku fungovali v normálním režimu krizové komunikace, tak vedle krizového štábu by byl štáb krizové komunikace. Tam by byla osoba, která by jednou nohou stála v krizovém štábu, který řeší krizi jako takovou, a druhou ve štábu komunikace, který musí komunikovat. To by bylo optimální nastavení. Možná je ještě čas něco takového zprovoznit a začít fungovat, jak je v krizi obvyklé. Ale že se to do této chvíle nestalo, napovídá, že se to už nestane,“ vysvětluje Hlavica.

Koordinátoři očkování, kteří mlčí

Na chaotickou komunikaci a nezodpovězené dotazy si někteří novináři stěžují od začátku pandemie, situace eskalovala se startem očkování proti covidu. Informace tehdy redakce požadovaly například po tehdejším koordinátorovi vakcinace Zdeňku Blahutovi. Ten v tomto týdnu v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že mu premiér komunikovat s médii zakázal.

Ve funkci ho vystřídala Kateřina Baťhová, která se v médiích taktéž neobjevuje. „Když se chceme spojit s národní koordinátorkou, přichází téměř automatická odpověď, že se musí soustředit na udělenou agendu a žádné rozhovory poskytovat nebude. Takže tímhle způsobem jsou všechny dotazy odbývány,“ říká Jiří Pšenička ze Seznam Zpráv.

Nová hlavní hygienička a tvář pandemie bez sociálních sítí

Nadějí má být nová hlavní hygienička, kterou od poloviny března bude nynější šéfka moravskoslezské hygieny Pavla Svrčinová. Podle premiéra Andreje Babiše (ANO) má především ona o očkování a koronaviru mluvit do médií. Ještě před nástupem do funkce ale kvůli kritice smazala svůj profil na Facebooku.

Současnou patovou situaci může podle předsedy PR Klubu Vlčka vyřešit leda externí tým odborníků. Na vše ostatní je už podle něj pozdě. „Strategie pro očkování a komunikaci se měla začít připravovat po konci prvního lockdownu, takže na konci druhého kvartálu, nejpozději v září, říjnu. Máme březen, před námi je hlavní etapa očkování a volby, tak bych doporučoval okamžitě najmout externí tým, který nebude čekat na nějakého ředitele komunikace, může nastoupit hned a okamžitě konat,“ navrhuje Vlček.

Jestli se tím nechá ministerstvo zdravotnictví inspirovat, není známé. Zatím ani nezveřejnilo, zda bude výběrové řízení na šéfa komunikace opakovat.

Reportáž o komunikaci státu na téma covid odvysílá nedělní Newsroom ČT24.