Je libo luxusní kožené doplňky? Mohou být i z kůže ryb nebo žab

Praha – Ondřej Šíma je jedním z těch, kteří i v dnešní době vsadili na řemeslo. Vyplatilo se mu to a dnes úspěšně podniká. Původně sedlář v současnosti vyrábí luxusní sety z kůže, peněženky, pásky nebo cestovní tašky za tisíce až desetitisíce korun. Ostatním řemeslníkům vzkazuje, že řemeslo má zlaté dno, ale musí se dělat poctivě. A není od věci přiučit se i základům podnikání.

Zálibu v kůži má Ondřej Šíma už od mládí. Svou první dílnu si ještě jako sedlář otevřel v roce 1994. Do Česka se ale začala dovážet levná sedla z Asie, kterým nemohl konkurovat, aniž by snížil kvalitu, a tak se přeorientoval na zakázkovou výrobu z kůže. Dnes dílna šlape a zakázek stále přibývá. Několik let nicméně trvalo, než se podnikání ustálilo.

Dříve tvořily odbyt pro jeho živnost zejména reklamní agentury a sériová výroba, ale tento typ zákazníků postupně vymizel. „Přišla krize a firmy přestaly investovat do dárků a reklamních předmětů. Teď je rozhodně víc zákazníků, kteří chtějí přímo pro sebe ušít na zakázku originál,“ říká Šíma. Jeho služby ale nejsou levnou záležitostí pro každého.

„Určitě je skupina lidí, kteří za námi přijdou a chtějí po nás obyčejné výrobky, například pásek pro pejska, a myslí si, že jsme česká firma, že to bude poměrně levné a že nás přišli podpořit. Tak to ale není. Spíš už teď cílíme na tu klientelu, která chce luxusní zakázkovou věc, solitér, originální tašku, pásek,“ popisuje Šíma.

  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367814.jpg
  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367815.jpg
  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367816.jpg
  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367804.jpg

Náš zákazník, náš pán

Snaze uspokojit náročné klienty odpovídá i celá podnikatelská filozofie Ondřeje Šímy: Zákazník je pro něj pán. Jak přiznává, neznamená to však, že by jej nebyl schopen usměrnit nebo mu poradit tak, aby výsledný produkt vypadal dobře. Sám by například podle svých slov ocenil u zákazníků trochu více odvahy: „I když jsem za tu klientelu šíleně rád, tak jsme trošičku konzervativní, než jaké mám zkušenosti z Francie, Švýcarska, Itálie. Tam jsou lidi víc odvážní, nebojí se barev,“ podotýká.

Všechno, co vzejde z dílny pana Šímy, je zaručeně ruční práce. „Jediný dotek stroje je vytenčení. Ale ty ruce tam být musí,“ ujišťuje Šímova spolupracovnice Daniela Marková. „Nejvíc práce je na tom lepení. Všechno musíte strašně důkladně přilepit a potom to šití, to už je taková třešnička, tím to vlastně zakončíte,“ dodává.

V dílně přitom využívají ty nejkvalitnější materiály: nejčastěji využívají hovězinu a teletinu (českého původu i ze zahraničí). Občas si ale zákazníci přejí i méně obvyklé exotické kůže, jako je pštros, aligátor a krokodýl nebo dokonce ryby a žáby. Snaha o nejvyšší kvalitu vyžaduje shánět materiál i v zahraničí – nejčastěji na veletrzích v Paříži nebo Boloni.

  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3678/367800.jpg
  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367801.jpg
  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367803.jpg
  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367808.jpg
  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367805.jpg
  • Kožené doplňky Ondřeje Šímy autor: David Kraus, zdroj: Ondřej Šíma http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/37/3679/367806.jpg

Umět jen řemeslo k podnikání nestačí

Co by Ondřej Šíma poradil začínajícím řemeslníkům? Uvědomit si, že pouze se znalostí samotného řemesla si nevystačí – měli by nabrat i zkušenosti a znalosti v oblasti podnikání, daní či účetnictví: „Poté, co se člověk naučí jakékoli řemeslo, by bylo vhodné si zaplatit kurz nějakého drobného podnikání nebo uvedení do problematiky - ať už je to sehnání zakázky, komunikace se zákazníkem, vyřízení daňových nebo účetních věcí. Když jsem se vyučil, tak mně tyto zkušenosti chyběly a neměl jsem je kde brát. Až postupem času člověk zjistí, že to byla nevýhoda,“ svěřuje se.

Přesto by svou práci nevyměnil: „Já si myslím, že řemeslo má zlaté dno, když se dělá poctivě, když ho člověk dělá rád, tak to tam musí být vidět. Dá se velmi dobře řemeslem uživit, není čeho se bát, akorát se to musí dělat s láskou a nejlíp, jak to umíte,“ dodává na závěr.

Ekonomika + (zdroj: ČT24)