Lodní přístav v centru Otrokovic upadl v zapomnění. Jeho pozůstatky jsou stále hmatatelné

3 minuty
Lodní přístav v centru Otrokovic upadl v zapomnění
Zdroj: ČT24

Baťův kanál letos slaví 80 let. Existují ale místa s ním spojená, o kterých vědí jen opravdoví znalci historie. Uprostřed Otrokovic byl plavební přístav pro osm nákladních lodí i plavební komora. Pozůstatky kanálu jsou zde, dnes už na souši, stále vidět.

Plavební komora je zakrytá a slouží jako nádrž na vodu. Po průplavním mostu dnes jezdí auta, jasně viditelné jsou i pozůstatky loděnic a přístavních skladů. Stopy po přístavu v Přístavní ulici ale upadly v zapomnění. „Dozvěděl jsem se o tom asi před 10 lety. Byla to pro mě novinka a překvapilo mě, že o tom nikdo neví,“ řekl ředitel společnosti Plavba a vodní cesty Tomáš Kolařík.

Otrokovický přístav vznikl až po smrti Tomáše Bati, jeho bratr Jan Antonín se rozhodl navázat na budování vodních cest. Stavba probíhala těsně před druhou světovou válkou uprostřed vilové čtvrti. „Nacházeli jsme se tehdy přímo v Baťově impériu, a tak pro něj nebyl problém si, prakticky ve vlastním městě, vodní kanál postavit,“ dodal Kolařík.

V Otrokovicích stály Baťovy pomocné závody, které byly hned po těch ve Zlíně nejdůležitější. Dopravní lodě je zásobovaly lignitem, hnědým uhlím z ratíškovických dolů. Každá loď tehdy přivážela až 200 tun uhlí.

Plavební komora s rozměry 50 na 5 metrů patřila mezi ty větší a lodě zvedla asi o dva metry nad úroveň řeky Dřevnice, po které připluly. Z přístavního bazénu vedla asi 700 metrů dlouhá plavební odbočka přímo k továrně. Speciální vysavač z lodi lignit vysál a uhlí se spálilo v továrně. „Tehdy to byla velmi moderní technologie,“ uvedl Kolařík.

  • V provozu byl od 2. prosince 1938 do roku 1945.
  • Na konci války byl poničen a dva roky v něm lodní doprava nefungovala.
  • V provozu byl znovu od roku 1947 do roku 1961.
  • Na přelomu 60. a 70. let byl kanál vyškrtnut ze seznamu plavebních cest.

V roce 1948 došlo ke změně režimu a znárodnění podniků, skončila tak i konkurence v dopravě. Do té doby byla přeprava po jeho vlastní vodní cestě pro majitele podniků výhodnější, za přepravu po železnici nebo nákladními auty by platil jinému podnikateli.

Přesto byl kanál až do roku 1961 stále využíván, zejména kvůli výstavbě průmyslových závodů. Lodě přivážely na stavbu štěrk. Poté ale význam kanálu stále upadal, na přelomu 60. a 70. let byl vyškrtnut ze seznamu plavebních cest a zarostl.

Obnova zapomenutého přístavu by byla příliš složitá

I když z dnes zapomenutého přístavu za první republiky vyjížděla výletní loď i s kapelou, rekreační využití místa se do Otrokovic nevrátilo. V 90. letech prošel Baťův kanál celkovou obnovou, ale náklady na opravu přístavu v Otrokovicích by byly příliš vysoké, a tak upadl v zapomnění.

Baťův kanál
Zdroj: ČT24

Obnova zaniklého otrokovického přístavu ve hře není ani dnes. „Nedovedu si to představit, i když bych si to přál. Je tu spousta vlastníků soukromých pozemků a vazby, které dříve fungovaly, se za tu dobu zpřetrhaly. Obnova by byla neskutečně složitá,“ uvedl ředitel společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.

O historii místa se nadšenci spolu s městem snaží alespoň informovat. V Otrokovicích umístili tabule, aby jediný zaniklý přístav na Baťově kanálu přitáhl pozornost turistů. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Zlínský kraj

Za týrání psa udělil soud muži trest dvou roků vězení

Okresní soud v Uherském Hradišti vyměřil kvůli týrání psa Martinu Tomaštíkovi trest dvou roků vězení, na pět let má zákaz chování zvířat. Verdikt je zatím nepravomocný. Muž nechal zvíře dlouhodobě o hladu a bez vody v prázdném bytě. Pes z posledních sil vyskočil na okno opuštěného bytu, kde si ho všimli sousedé. Nyní je v péči chovatelky.
před 12 hhodinami

Čekání na hranicích kvůli opatřením proti slintavce připravuje dopravce o peníze, ale chápou to

Na hraničním přechodu ve Starém Hrozenkově na Uherskohradišťsku by měla od večera začít v souvislosti s rizikem zavlečení slintavky a kulhavky projíždět nákladní auta dvěma novými vanami s dezinfekcí. Nad jednou z nich bude i dezinfekční rám. Díky tomu by se měly zkrátit kolony, v nichž auta tráví i několik hodin. Opatření sice dopravce zdržují a každá hodina čekání kamionu je stojí asi dva tisíce korun, uvedl mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix, ale chápou je.
14. 4. 2025

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
11. 4. 2025

Zlínská zoo otevřela nový vnitřní pavilon gibonů stříbrných

Zlínská zoologická zahrada otevřela novou vnitřní ubikaci gibonů stříbrných, nese jméno Gibonika. Návštěvníci budou nově moci pozorovat zvířata i v chladnějších měsících. Skupina gibonů byla dosud čtyřčlenná, v pátek se narodilo mládě.
5. 4. 2025

Dárců kostní dřeně přibývá, devítiletý Matěj ale na vhodného stále čeká

Nebývalý zájem o zápis do registrů dárců kostní dřeně znamená naději nejen pro vážně nemocnou dvouletou Madlen s hematologickým onemocněním, ale také pro další dospělé i dětské pacienty. Registry i po dvou týdnech přijímají denně stovky až tisíce lidí. Na vhodného dárce zatím marně čeká například devítiletý Matěj ze Zlína s vzácnou poruchou krvetvorby.
2. 4. 2025

Turistický klub značí dvě nové stezky a upravuje rizikové trasy

Klub českých turistů (KČT) letos otevře dvě nové turistické trasy, obě v Jihomoravském kraji. Plánuje také nové varianty stávajících stezek, které jsou v místě přecházení frekventovaných silnic nebezpečné. V dubnu pak klub začíná s pravidelnou tříměsíční obnovou značení na třetině turistických tras.
30. 3. 2025

Děláme vše pro to, aby se slintavka a kulhavka do Česka nedostaly, shodli se hejtmani

Věřím, že opatření, která přijali zemědělci před svými farmami, udělají všechno pro to, aby se nákaza do České republiky nedostala, řekl v pátečních Událostech, komentářích hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO) v souvislosti s výskytem slintavky a kulhavky na Slovensku. Stejně se vyjádřil i hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL), který zmínil, že v případě výskytu má stát automatické programy, které chovatelům nahradí škody. Oba apelovali, aby lidé nekupovali tepelně neopracované produkty z dotčených zemí.
29. 3. 2025

Ve Veselí nad Moravou začaly práce na největším rekreačním přístavu v Česku

První etapa rozšíření přístavu Baťova kanálu začala ve čtvrtek ve Veselí nad Moravou. Práce za 78,4 milionu korun bez DPH obnášejí kromě jiného vybudování 31 lodních stání, která budou turisté smět využívat od příští plavební sezony. Dosud má přístav 35 stání. V nejbližších letech chce ministerstvo dopravy do rozvoje rekreační plavby na Baťově kanále investovat prostřednictvím Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) téměř dvě miliardy korun.
27. 3. 2025
Načítání...