Podpora vesnických prodejen stoupá. Obchodům na jihu Moravy by bez pomoci kraje hrozil zánik

Kraj zvyšuje podporu pro vesnické prodejny (zdroj: ČT24)

Počet malých vesnických prodejen klesá. Podle Asociace českého tradičního obchodu jich v celé republice každoročně zanikne asi pět set. Jihomoravský krajský úřad proto letos o čtyřicet procent navýšil dotace, které mají obchodům v obcích do 750 obyvatel pomoci. Rozdělí mezi ně 2,8 milionu korun.

Například v Holštejně na Blanensku má sice koloniál otevřeno jen několik hodin, v provozu je ale denně a místním penzistům, kteří tvoří nejčastější zákazníky, nabízí vše potřebné od pastiček na myši přes drogerii až po pečivo a mléčné výrobky.

Delší otevírací dobu si obec jako zřizovatel obchodu může dovolit díky krajské dotaci. „Provoz obchodu je minimálně vyrovnaný, lehce ziskový. Přistoupili jsme k tomu tak, že je to služba pro občany, není to akce, na které bychom chtěli vydělat,“ vysvětlil starosta Holštejna Petr Minařík (nez.).

Jihomoravský kraj se dotacemi snaží cílit hlavně na obchody, které by ve vesnicích samy nepřežily. „Z našeho pohledu je to úžasná podpora prodejen v malých obcích, některé z nich by možná zanikly. Maximální částkou je sedmdesát tisíc korun, stejnou částku musí doložit i obec,“ uvedla mluvčí jihomoravského krajského úřadu Monika Brindzáková.

Více peněz pro více obchodů

Kraj loni pomohl 51 prodejnám, letos jich je 72. Zvýšila se i rozdělovaná částka. Asociace českého tradičního obchodu by chtěla podmínky pro malé obchody sjednotit napříč kraji a najít cestu, jak je podpořit centrálně. Pracuje na tom společně se dvěma ministerstvy.

Podpora venkovských prodejen
Zdroj: Krajský úřad Jihomoravského kraje

„Chceme, aby se to sjednotilo. Říct ,Ano, bude se podporovat obchodní obslužnost venkova', ale i jak, kde, kým, kolik se do toho investuje a kdo to bude řídit,“ řekl předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka.

Obchodníci argumentují i tím, že venkovské obchody plní řadu dalších funkcí, například sociální. Třeba vedoucí holštejnské prodejny Jana Hořavová se výběrem sortimentu taky snaží podpořit i okolní podnikatele.