Spor o 50 metrů dálnice D3 u Českých Budějovic pokračuje. Majitel vyvlastněné půdy podal kasační stížnost

U Českých Budějovic pokračuje spor o 50 metrů budoucí dálnice D3. Bývalý majitel vyvlastněného pozemku nesouhlasí s tím, že o půdu přišel. Podal proto kasační stížnost, která zamířila k Nejvyššímu správnímu soudu. Pozemek je přitom pro dostavbu dálnice klíčový.

ŘSD mohlo sporný pozemek získat už před dvěma lety, jenže chybovalo, když za něj nezaplatilo včas. Majitel Jiří Zevl pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí.

Za vyvlastnění podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla už majiteli ředitelství zaplatilo (podle agenturních informací šlo o půl milionu korun), Zevl se ale vyvlastnění koncem loňského roku bránil nejprve u krajského úřadu, a když zde neuspěl, tak i u krajského soudu. Ten jeho žalobu letos v květnu odmítl. Proti tomu se ale Zevl nyní brání kasační stížností u Nejvyššího správního soudu.

ŘSD v dotčené části D3 zatím nemohlo stavět. „V praxi to vypadá tak, že tu chybí 50 metrů asfaltu, zatímco ve zbytku úseku je tato polovina dálnice už dávno hotová. Doprava proto musela být odsunuta do protisměru, ani tam ale zatím dálnice ještě neroste,“ popsal redaktor ČT Ondřej Ublick.

Úsek D3 Ševětín–Borek dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu Kč bez DPH má být hotový v březnu 2020. Od března 2017 ho staví firma Eurovia a stát kvůli němu vyvlastnil deset pozemků.

V červnu byl zprovozněn úsek Bošilec–Ševětín, který dálnici prodloužil o dalších osm kilometrů.

Na jaře začalo ŘSD stavět zbylé části obchvatu Českých Budějovic, které budou rovněž součástí D3 a hotové mají být v září 2022. První z nich je úsek Hodějovice–Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, druhou 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.

  • 2004: Chotoviny–Čekanice
  • 2005: Čekanice–Tábor
  • 2007: Mezno–Chotoviny; až v roce 2009 dokončeno dálniční napojení na starou silnici I/3 u Nové Hospody
  •  2013: Tábor – Veselí nad Lužnicí (včetně rekonstrukce obchvatu Tábora do dálničních parametrů s výjimkou úseku se zrušeným stavebním povolením)
  • 2017: Veselí nad Lužnicí – Bošilec
  • 2017: Borek–Úsilné
  • 2019: Bošilec–Ševětín
  • plánováno 2020: Ševětín–Borek
  • plánováno 2022: Úsilné–Třebonín
  • plánováno 2023: Třebonín – Kaplice nádraží
  • plánováno 2025: Kaplice nádraží  – Dolní Dvořiště, státní hranice
  • plánováno 2028: Praha–Mezno

Sen o spojení s Lincem

Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Měřit by měla 170 kilometrů, v provozu je v současnosti necelá třetina trasy, přičemž jihočeská část by podle představ ŘSD měla vstoupit do provozu v roce 2024. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách.

Z varianty dálnice, která by vedla podobně jako dnešní silnice I/3, a trasy Posázavím vyhrála ta druhá kolem Jílového, Hostěradic a Václavic. Ředitelství silnic a dálnic doufá, že se mu podaří zprovoznit všechny úseky v roce 2028. Data jsou ale prozatím spíše orientační, silničáři ještě nemají ani územní rozhodnutí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihočeský kraj

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 11 hhodinami

U nelegálních výpustí do Lipna se objevuje odpad a zápach

Nízká hladina Lipna odhalila desítky výpustí načerno svedených rovnou do přehrady. Někde je viditelné také znečištění, a to i v místech, kam se chodí lidé koupat. Vše ale ještě musí prověřit vodohospodáři z Povodí Vltavy.
16. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025

Menší porodnice se přetahují o rodičky ve snaze zachránit provoz

Některé menší porodnice se snaží zaujmout a přitáhnout budoucí matky právě k sobě. Tím by přibrzdily pokles počtu „svých“ novorozenců a udržely si šance na zachování provozu. Zkoušejí to i v Českém Krumlově, kde počet narozených dětí za poslední čtyři roky klesl o třetinu. Nemocnice proto nyní lákala budoucí rodičky prohlídkou všech prostor porodnice, včetně novorozeneckého koutku. V Česku skončily porodnice ve Stodu (2023), v Ivančicích (2024) a Prachaticích (2025). S koncem roku přibude na seznam i ta v Rychnově nad Kněžnou.
11. 12. 2025

Tetování poškozuje imunitu a může snižovat účinnost vakcín, zjistila studie

Průlomová mezinárodní studie, na níž se podíleli i vědci z Biologického centra Akademie věd ČR, ukazuje, že běžně používané tetovací pigmenty mají vliv na imunitu, vyvolávají zánět a mohou snižovat účinnost některých vakcín. Hned po aplikaci se barviva rychle šíří lymfatickým systémem a hromadí se v mízních uzlinách, kde přetrvávají celé roky. Výzkum zkoumal toxicitu tří nejpoužívanějších barev – černé, červené a zelené – a odhalil, že pigmenty nejen zůstávají v kůži, ale také se trvale ukládají v imunitních buňkách.
11. 12. 2025

Jihočeskou ODS opustila po Kubově odchodu asi třetina členů

Poté, co hejtman Martin Kuba oznámil odchod z ODS, opustila jihočeské občanské demokraty asi třetina členů, uvedl krajský místopředseda za ODS a senátor Tomáš Jirsa. Odchod by se podle odhadů měl týkat přibližně tří set lidí. ODS oznámila, že situace je v jižních Čechách po turbulencích posledních týdnů stabilizovaná a přicházejí noví lidé, nyní má základna přibližně šest set členů.
10. 12. 2025
Načítání...