Spor o 50 metrů dálnice D3 u Českých Budějovic pokračuje. Majitel vyvlastněné půdy podal kasační stížnost

U Českých Budějovic pokračuje spor o 50 metrů budoucí dálnice D3. Bývalý majitel vyvlastněného pozemku nesouhlasí s tím, že o půdu přišel. Podal proto kasační stížnost, která zamířila k Nejvyššímu správnímu soudu. Pozemek je přitom pro dostavbu dálnice klíčový.

ŘSD mohlo sporný pozemek získat už před dvěma lety, jenže chybovalo, když za něj nezaplatilo včas. Majitel Jiří Zevl pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí.

Za vyvlastnění podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla už majiteli ředitelství zaplatilo (podle agenturních informací šlo o půl milionu korun), Zevl se ale vyvlastnění koncem loňského roku bránil nejprve u krajského úřadu, a když zde neuspěl, tak i u krajského soudu. Ten jeho žalobu letos v květnu odmítl. Proti tomu se ale Zevl nyní brání kasační stížností u Nejvyššího správního soudu.

ŘSD v dotčené části D3 zatím nemohlo stavět. „V praxi to vypadá tak, že tu chybí 50 metrů asfaltu, zatímco ve zbytku úseku je tato polovina dálnice už dávno hotová. Doprava proto musela být odsunuta do protisměru, ani tam ale zatím dálnice ještě neroste,“ popsal redaktor ČT Ondřej Ublick.

Úsek D3 Ševětín–Borek dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu Kč bez DPH má být hotový v březnu 2020. Od března 2017 ho staví firma Eurovia a stát kvůli němu vyvlastnil deset pozemků.

V červnu byl zprovozněn úsek Bošilec–Ševětín, který dálnici prodloužil o dalších osm kilometrů.

Na jaře začalo ŘSD stavět zbylé části obchvatu Českých Budějovic, které budou rovněž součástí D3 a hotové mají být v září 2022. První z nich je úsek Hodějovice–Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, druhou 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.

  • 2004: Chotoviny–Čekanice
  • 2005: Čekanice–Tábor
  • 2007: Mezno–Chotoviny; až v roce 2009 dokončeno dálniční napojení na starou silnici I/3 u Nové Hospody
  •  2013: Tábor – Veselí nad Lužnicí (včetně rekonstrukce obchvatu Tábora do dálničních parametrů s výjimkou úseku se zrušeným stavebním povolením)
  • 2017: Veselí nad Lužnicí – Bošilec
  • 2017: Borek–Úsilné
  • 2019: Bošilec–Ševětín
  • plánováno 2020: Ševětín–Borek
  • plánováno 2022: Úsilné–Třebonín
  • plánováno 2023: Třebonín – Kaplice nádraží
  • plánováno 2025: Kaplice nádraží  – Dolní Dvořiště, státní hranice
  • plánováno 2028: Praha–Mezno

Sen o spojení s Lincem

Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Měřit by měla 170 kilometrů, v provozu je v současnosti necelá třetina trasy, přičemž jihočeská část by podle představ ŘSD měla vstoupit do provozu v roce 2024. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách.

Z varianty dálnice, která by vedla podobně jako dnešní silnice I/3, a trasy Posázavím vyhrála ta druhá kolem Jílového, Hostěradic a Václavic. Ředitelství silnic a dálnic doufá, že se mu podaří zprovoznit všechny úseky v roce 2028. Data jsou ale prozatím spíše orientační, silničáři ještě nemají ani územní rozhodnutí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihočeský kraj

Stará cesta Boubínským pralesem zůstane nepřístupná. Nahradí ji nová

Cesta kolem jádra Boubínského pralesa zůstane zavřená a zmizí i z turistických map. Nahradí ji nová trasa, která dovede turisty od Boubínského jezírka až k rozhledně. O trvalém uzavření původního okruhu rozhodl lesní závod spolu s šumavským národním parkem i Klubem českých turistů. Kvůli padajícím souším jsou cesty nebezpečné. Boubínské jezírko ročně navštíví kolem šedesáti tisíc lidí. Spolu s novou sezonou lesníci uvolní i nejznámější cestu z Idiny Pily.
7. 4. 2025

Opravy silnic startují, jejich financování je ale nejisté

Po zimní přestávce začínají silničáři v Česku s opravami poškozených úseků silnic a dálnic. Hejtmani však stále nevědí, kolik peněz stát přidělí na krajské projekty. Státní fond dopravní infrastruktury rozděluje mezi regiony dvě miliardy korun, ale Asociace krajů požaduje dvojnásobek. S financováním podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) počítá novela silničního zákona, která však po deseti měsících ve sněmovně ještě neprošla úvodním čtením.
7. 4. 2025

Část českobudějovické Rudolfovské třídy je uzavřená, řidiči tam přesto vjížděli

Část frekventované českobudějovické Rudolfovské třídy je kvůli opravě od 1. dubna uzavřená. Řidiči musí využívat objízdné trasy. Někteří do uzavírky přesto vjížděli, auta se pak otáčela a vracela zpět. Na místě hlídkuje městská policie. Uzavření omezí i provoz MHD a potrvá do konce roku.
1. 4. 2025

Rekonstrukce viaduktu výrazně prodlužuje cestu z Vimperka do Německa

Kvůli rekonstrukci železničního viaduktu u Kubovy Huti je cesta na hraniční přechod Strážný uzavřená. Pro řidiče, kteří musejí dělat dlouhé objížďky, to znamená komplikace a výrazné zdržení. Problémy mají řidiči kamionů, kteří míří do Německa, ale i školáci nebo popeláři.
31. 3. 2025

Jindřichohradecké místní dráhy jdou do konkurzu

Českobudějovický soud vyhlásil potřetí konkurz na zadlužený podnik Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), který je v úpadku od podzimu 2022 a dluží skoro 350 milionů korun. Důvodem je podle soudu to, že věřitel Jan Kysela stáhl reorganizační plán. Většina věřitelů na schůzi 7. února byla totiž proti reorganizaci.
28. 3. 2025

O absolventy sklářského oboru je zájem. Práci s materiálem se učí studenti v Třeboni

Na střední odborné škole v Třeboni roste zájem o sklářský obor. Studenti se tady učí všeobecné práci se sklem. Pokud ale chtějí získat praxi přímo ve sklárnách, míří často na sever Čech. Vyhlášená sklárna v Chlumu u Třeboně totiž svůj provoz už dávno ukončila. O absolventy sklářského oboru je ale v Česku i v zahraničí zájem.
27. 3. 2025

„Nikdo nechce čichat výkaly.“ Lidé se brání proti vzniku obřích jímek na kejdu

Ve Vnorovicích na Jindřichohradecku se rozhořel spor o vybudování dvou velkoobjemových jímek na uskladnění kejdy hospodářských zvířat. Místní mají strach, že stavba negativně ovlivní okolí i komfort jejich bydlení. Podle investora jsou ale obavy zbytečné.
27. 3. 2025

Z MHD mizí papírové jízdenky

Papírové jízdenky pomalu mizí z hromadné dopravy v českých městech. Lidé na řadě míst už víc využívají ty virtuální, zakoupené platební kartou nebo digitálně přes mobilní telefon. Jednodušší je to nejen pro cestující, ale i pro samotné dopravní podniky. Trendu jdou proto naproti.
26. 3. 2025
Načítání...