Dostihový spolek zvažuje další úpravy Taxisova příkopu. Vybudování odskokové bariéry a posun doskoku

6 minut
Úvahy o úpravě Taxisova příkopu
Zdroj: ČT24

Dostihový spolek zvažuje, že před Taxisův příkop postaví odskokovou bariéru, která by měla koně z dálky na jejich skok upozornit, aby ji snáze překonali. Zábrana by měla být dostatečně pružná, aby nedošlo k jakýmkoliv dalším zraněním. Poradní tým expertů je ale k návrhu zdrženlivý. Organizátoři chtějí také určit odborníka, který s jezdci nájezd na Taxis probere. Letos na překážce padlo sedm koní, pro jednoho se stala osudnou.

Taxisův příkop, čtvrtá překážka Velké pardubické, rok co rok druhou říjnovou neděli budí respekt. Letos na něm padlo sedm koní, pro Stukea to byl skok osudný. „Parametry Taxisova příkop neměly v letošním roce vliv na to, co se událo. Hlavním důvodem té události byl lidský faktor,“ řekl ředitel Dostihového spolku Jaroslav Müller.

Müller v Událostech, komentářích odmítl, že by bylo namístě Taxisův příkop úplně zrušit. „Tak jako by Praha nebyla Prahou bez Karlova mostu, tak by Velká pardubická nebyla Velkou pardubickou bez Taxisova příkopu,“ míní.

Pořadatel přesto zvažuje, že před Taxis postaví bílou bariéru. „Kůň se odrazí na správném místě, odskokový prvek ho zvedne do výšky a kůň lépe přeskočí překážku,“ vysvětlil správce dráhy Václav Žižka. 

Všechny překážky takový prvek mají, jen Taxis ne. „Já jsem přesvědčený, že by to pomoci mělo. Ta překážka bude pro ně lépe čitelná, a bude viditelná,“ řekl žokej a trenér Jaroslav Myška. 

Případná instalace bariéry by si vyžádala rekonstrukci příkopu, posun doskoku blíž k živému plotu. Naposledy upravili pořadatelé Taxisův příkop v létě 2021. Nejhlubší místo posunuli směrem k živému plotu a podstatně zmírnili sklon zadní hrany.

11 minut
Události, komentáře: Spor o Taxisův příkop
Zdroj: ČT24

Zkušený žokej vysvětlí, jak překážku překonat

Pořadatelé také rozhodli o tom, že vždy před startem Velké pardubické jeden ze zkušených žokejů s jezdci probere, jak správně překážku překonat. „Doporučí všem účastníkům, jakým způsobem by měli najíždět na Taxisův příkop. Já si myslím, že by to zcela určitě mohl a měl být Josef Váňa,“ řekl Müller.

„Pobavit se s klukama, kteří budou startovat ve Velké pardubické, jak ten Taxis najet nejlépe, to asi nebude žádný problém. Já jsem to skákal třicetkrát a jen jednou jsem spadl,“ poznamenal žokej Váňa.

Žokej Josef Bartoš vyhrál Velkou Pardubickou třikrát. Ačkoliv Taxisův příkop za svůj žokejský život zdolával už mnohokrát, jako samozřejmost ho nebere. „Určitý respekt k tomu skoku mám, vždy se na něj soustředím. Takový přeskok musí absolvovat jen ti nejzkušenější,“ poznamenal. I přes respekt, který ze skoku má, si myslí, že v současné podobě by měl zůstat.

Marek Stromský má za sebou už dvacet Velkých pardubických. Sám na Taxisu dvakrát upadl, ale ani on ho za nebezpečný nepovažuje. „Udělalo se maximum pro to, aby byl Taxis bezpečný. Tím, že se zasypala ta díra, tak ten kůň má čas, i když dřív odskočí, když nedoletí, tak je to mělké, ten kůň se z toho dostane,“ řekl. Nejdůležitější podle něj je, aby jezdec s koněm na Taxis najel ve velké rychlosti a nedostal se do skrumáže dalších koní.

Petice za zrušení Taxisu

Zrušit Taxisův příkop žádá petice, kterou od roku 2020 podepsalo skoro třináct tisíc lidí. Tehdy na překážce skončil kůň Sotovento. „Podle nás je Taxisův příkop extrémně nebezpečná překážka a jde na ní při každém závodě o život koně, a dokonce i jezdce,“ řekl iniciátor petice Jiří Anderle (Demokratická strana zelených – Za práva zvířat).

Kritik existence Taxisova příkopu, ředitel táborské zoo a spolumajitel jezdeckého klubu Evžen Korec, řekl v Událostech, komentářích, že nepovažuje za řešení překážku dál upravovat. „Modifikace Taxisova příkopu nemají význam, protože se dělaly už několikrát a ukázalo se, že jsou v zásadě k ničemu. Koně umírají dál,“ poukázal.

V budoucnu očekává veřejný bojkot Velké pardubické v případě, že její součástí Taxisův příkop zůstane. „Čím dál více lidí se dívá na koně jako živá zvířata a velmi jim vadí, že zbytečně umírají, zbytečně trpí,“ uvedl Korec. Že by Velká pardubická nebyla Velkou pardubickou bez této překážky, si nemyslí.

Koně na Velké pardubické musí uběhnout dráhu dlouhou šest tisíc devět set metrů a překonat jedenatřicet překážek. Nejznámější je právě Taxisův příkop, jeden z nejtěžších skoků na světě.  První známý kůň, který na překážce zahynul, byl Doyen. Překážku nezvládl v říjnu 1927. Podle dostupných zdrojů zemřelo na Taxisu šestadvacet koní. Přesná statistika za celou dobu existence závodu ale chybí.

Nejúspěšnější kůň v historii Velké pardubické je ryzák Železník. Startoval na osmi závodech. Jako jediný čtyřikrát Velkou pardubickou s žokejem Josefem Váňou vyhrál. Prvním vítězem Velké pardubické byl kůň s britským žokejem Fantom. Vítězství si doteď připsalo devadesát devět koní a třiaosmdesát jezdců. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
před 18 mminutami

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 11 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
včera v 08:15

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
5. 12. 2025
Načítání...