Cestující kritizují nové zastávky v Ostravě. Mají zajímavý design, před větrem a deštěm ale chrání málo

Opravené zastávky Dřevoprodej v Ostravě-Jih sklízejí pochvaly za architekturu, ale i kritiku cestujících. Designové přístřešky totiž lidi dostatečně nechrání před větrem a deštěm. Proměna zastávek stála přes sedmdesát milionů korun.

Zastávky Dřevoprodej v posledních letech velmi pustly. Dlažba byla poničená, do posprejovaných podchodů zatékalo. Obnova přinesla neotřelý design. Architekt Tomáš Bindr se inspiroval v rakouském Krumbachu, kde designové zastávky svým vzhledem reagují na okolí. „Aerodynamický tvar reaguje na rychlost projíždějících aut. Použitý materiál, ocelové rezavé pláty, zase připomíná nedalekou haldu, kam se ukládala struska ze železáren,“ popsal výtvor architekt Ateliéru 38 Tomáš Bindr.

Zastávky jsou koncipovány tak, aby cestující dobře viděli na přijíždějící tramvaj. Ze stejného směru ale zároveň často fouká a prší. Jediné suché místo při silnějším dešti zůstává pod lavičkou. „Určitě se to dá do jisté míry vnímat jako nedostatek, na druhou stranu jsou tam i podchody, které je možné využít v případě, že tam někdo čeká delší dobu,“ řekla náměstkyně primátora Ostravy Zuzana Bajgarová (nestr.).

Na prostředním ze tří ostrůvků, který slouží cestujícím tramvají a autobusů, měl být původně přístřešek větší. „Jsou to zastávky, kdy přijdete a hned nastoupíte, takové dominantní řešení by nebylo účelné,“ vysvětlila Bajgarová.

Design a bezpečnost nebo funkčnost

Problémy s funkčností město podle náměstkyně řeší prakticky na všech zastávkách. Původní, zděné přístřešky postupně mizí kvůli bezpečnosti. „Je to určitě dobrý podnět pro budoucí realizace. Teď se tím zabýváme, když designujeme zastávky na Frýdlantských mostech,“ ujistila náměstkyně primátora.

„Dovedu si představit, že takové řešení se vždycky najde. Ale buď budou zastávky budky jako kdysi, ale nebezpečné, nebo to budou zastávky otevřené, které ale mají svoje nevýhody,“ poznamenal architekt Bindr.

Další z obnovených zastávek v Ostravě-Jihu jsou u ulice Tylova, ale ani tam se oprava podle kritiků zcela nepovedla. Do podchodu začalo zatékat. „To zatékání je způsobeno konstrukcí mostu a ta nebyla rekonstruována, do těch mostů se nezasahovalo,“ vysvětlila Bajgarová. Dnes už jsou praskliny zaplněny, zhotovitel to udělal v rámci záruky. Oba podchody brzy ozdobí nová nástěnná malba, kterou navrhli studenti Ostravské univerzity.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

SledujteLidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Proběhne také tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 12 mminutami

Vlaky v Praze nabírají kvůli krádeži kabelů zpoždění i přes sto minut

Zpoždění více než sto minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 21 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 3 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 4 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 5 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 19 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 20 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...