Hasiči odstranili z Ještědu vrak spadlé kabiny. Lanovka bude mimo provoz dlouho

Drážní hasiči za pomoci vyprošťovacího tanku vytáhli z prudkého svahu vrak spadlé kabiny lanovky na Ještěd. Uskladněna bude zatím v areálu Českých drah v Liberci pro případ, že by ji potřebovala Drážní inspekce nebo policie. Vyšetřování na místě skončilo, potrvá ale ještě nejméně půl roku. Drážní úřad přijal po pádu kabiny mimořádná opatření. Provozovatelé musejí před zimou sdělit termíny oprav a doložit kontroly lan.

Kabina visuté lanové dráhy spadla zhruba z třicetimetrové výšky v neděli odpoledne. Pád nepřežil její průvodčí, cestující uvnitř nebyli žádní. Bylo to i díky tomu, že šlo o takzvanou doplňkovou jízdu, které dopravce přidává, pokud je cestujících čekající na jízdu více, než je kapacita některé z kabin.

Lanovka na Ještěd má dvě kabiny, z nichž každá pojme pětatřicet cestujících. Obě kabiny lanovky se na trasu vydávají souběžně proti sobě. Jedna vyjíždí z horní a druhá ze spodní stanice a míjí se u podpěry, která je zhruba v polovině trati. „V případě většího počtu cestujících, než je kapacita kabiny, byly na lanovce další jízdy, aby byly všechny osoby přepraveny. Překročení kapacity kabiny není možné. Uvedená jízda patřila k těmto doplňkovým jízdám. Tyto jízdy jsou plně standardní a probíhají stejně jako jízdy v plánovaných časech odjezdů,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Odstraňování kabiny lanovky z Ještědu (zdroj: ČT24)

Průvodčímu druhé kabiny se podařilo zabrzdit

V neděli ve 13:30 se nedostalo na všechny cestující, kteří chtěli vyjet nahoru. Naopak pro cestu dolů kapacita kabiny stačila. Při další cestě tak dolů jel jen průvodčí, který zahynul. V opačném směru cestovalo čtrnáct lidí včetně průvodčího, nikomu z nich se nic nestalo. Kabina zůstala viset na nosném laně, protože se průvodčímu podařilo aktivovat záchrannou brzdu, a zastavit tak kabinu, která po přetržení tažného lana prudce sjížděla zpátky k dolní stanici.

Policie událost vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti se sazbou od dvou do osmi let, tragickým pádem se zabývají i inspektoři Drážní inspekce. „Šetření na místě skončilo a už tam nepotřebujeme být,“ řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Už v pondělí uvedl, že vyšetřování potrvá přes půl roku. České dráhy provoz na lanovce chtějí obnovit až poté, co budou znát přesnou příčinu nehody.

Pravděpodobnou příčinou bylo prasknutí lana

Podle Šťáhlavského první zjištění z místa tragické nehody nasvědčují tomu, že pravděpodobnou bezprostřední příčinou nehody bylo prasknutí tažného lana. Kučera už ale v pondělí uvedl, že jen to by nemělo způsobit pád kabiny lanové dráhy. „Jsou tam mechanismy, které mají fungovat, a my musíme zkoumat, proč se ta kabina zřítila,“ dodal.

Drážní úřad po nedělním pádu kabiny lanovky na Ještěd přijal mimořádná opatření. Po provozovatelích bude chtít před zahájením zimní sezony sdělit termíny kontrol, oprav a údržby a doložit kontroly lan. „Další bezpečnostní opatření bude možné přijmout po vyšetření příčiny nehody na Ještědu,“ oznámila mluvčí úřadu Pavlína Straková. 

Drážní úřad dohlíží na bezpečnost kabinových a sedačkových lanovek, kterých je v České republice 120. „Státní dozory se během zimní sezony zaměří intenzivněji na provozování lanových drah,“ uvedl ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Provozovatelé budou muset před zahájením zimní sezony mimo jiné doložit provedení defektoskopických kontrol lan a výsledky prohlídek a měření. U tažných, dopravních a přítažných lan je interval kontrol dva roky, u nosných tři roky.

Podle Koláře je provoz lanovek v Česku pod přísnou několikastupňovou kontrolou. Obsluha musí denně před spuštěním vizuálně zkontrolovat všechna zařízení lanovky a vyzkoušet její provoz. Provozovatel je povinen měřit a případně seřídit kontrolované části lanovky v řádu týdnů a měsíců. Jednou ročně je předepsána provozní revize, každé tři roky musí lanovku prohlédnout a vyzkoušet její technický stav akreditovaný inspektor.

První smrtelná nehoda od vziku ČR

Státní dozory Drážního úřadu prověřují odbornou a zdravotní způsobilost obsluhy, kontrolují také provozní předpisy, evakuační plány, zkušební a výcvikové řády či přepravní podmínky. Úřad upozornil, že mimořádné události jsou na českých lanovkách velmi zřídkavé a od vzniku ČR do nedělní nehody při pádu kabiny nebo sedačky nebyl nikdo zraněn ani nezemřel.

Kabinová lanovka na Ještěd je oblíbenou turistickou atrakcí. Je v majetku Českých drah. Na hrozbu pádu lanovky se složky integrovaného záchranného systému pravidelně připravují, cvičení se konají každoročně. V bezmála devadesátileté historii lanovky ale nebyl takový zásah nutný.