Státní podnik Diamo začal ve čtvrtek bourat ocelový most, který dříve spojoval Důl Paskov na Frýdecko-Místecku s nedalekou haldou. Po mostu se v minulosti přepravovala hlušina z úpravny dolu právě na haldu, od roku 2017 se už ale nevyužívá a chátrá. Přepravník, který vede nad řekou Ostravicí i železniční tratí, má být zlikvidován během jednoho dne. Celková délka mostu je 800 metrů, Diamo ale rozebere jenom čtyřicetimetrový úsek, který vede nad tratí a cyklotrasou.
Mizí most, který spojuje důl Paskov s nedalekou haldou. Neměl využití a chátral
Část mostu, která má jít během čtvrtka k zemi, váží asi pětadvacet tun. Poté, co dělníci snesou jednotlivé části mostu dolů, budou je rozřezávat na menší kusy, které se postupně odvezou do kovošrotu.
Ostravský region se snaží mnoho industriálních staveb zachovat, případně opravit a najít jim nové využití, v případě přepravníku ale byla likvidace v plánu už delší dobu. „Z přepravníku postupně opadávaly drobné části, které mohly ohrozit cyklisty, kteří často využívají místní cyklotrasy, nebo mohly tyto části dopadnout i do prostoru železniční tratě,“ uvedla redaktorka ČT Natálie Flajžíková.
Do likvidace mostu se nyní zapojili také bývalí horníci. „Je to nostalgie. Přepravníkový most byl součástí lokality a těžby všeobecně,“ řekl vedoucí oddělení likvidace závodu Darkov a bývalý horník na dole Paskov Petr Bartík.
Kvůli likvidaci mostu byla ve čtvrtek zastavena i vlaková doprava. Práce by podle plánů měly skončit kolem 17:00, poté by se měly vlaky na tuto trať vrátit. Zástupci podniku zatím nepředpokládají, že by stanovený termín nedokázali dodržet.
Postupná likvidace
Po dopravníkovém pásu se v minulosti přepravovalo kamenivo na blízkou haldu. „Po skončení (fungování) úpravny (v dole Paskov) v roce 2017 je most nevyužívaný a chátrá,“ řekl za státní podnik Diamo vedoucí realizace útlumu těžby ze závodu Darkov Milan Paľo.
Podle něj se nyní připravuje i demolice šachetní budovy a šachetní věže na Dolu Chlebovice nebo demolice objektu v areálu šachty Sviadnov, která by měla proběhnout ještě v letošním roce. Zlikvidováno by pak mělo být i několik objektů v areálu Dolu Lazy.
S průzkumem ložiska uhlí se v lokalitě Dolu Paskov začalo na počátku minulého století. Stavba dolu začala v roce 1959, první vozík s uhlím z něj vyjel až o sedm let později. V roce 1970 začala fungovat úpravna uhlí, ve stejném roce pak v dole při bývuchu metanu zahynulo 26 horníků.
Těžba uhlí v Dole Paskov na Frýdecko-Místecku definitivně skončila v roce 1999. Za dobu jeho fungování bylo vytěženo téměř osmnáct a půl milionu tun uhlí.