Silničáři zprovoznili část dostavovaného jihovýchodního obchvatu Otrokovic na Zlínsku, který je součástí dálnice D55. Řidiči mohou prozatím jezdit pouze jedním pásem dálnice, a to v jednom pruhu v každém směru. Provizorní režim potrvá nejspíše do listopadu, na kdy plánuje Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) zprovoznění obou jízdních pásů obchvatu. Celková suma na vybudování jeho jihovýchodní části se pohybuje okolo osmi set padesáti milionů korun.
Další část obchvatu Otrokovic je v provozu. Auta mohou zatím jezdit jedním pruhem a bez poplatku
Nová část obchvatu je dlouhá přes tři kilometry a práce na její výstavbě začaly na podzim 2018. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla zatím mohou řidiči úsekem projíždět rychlostí do osmdesáti kilometrů v hodině, není zpoplatněný.
„V tuto chvíli dálnice samozřejmě není plnohodnotná, takže se nedá říct, že by zde vůbec bylo možno poplatek zavádět. Až se zprovozní obchvat celý, to znamená na podzim tohoto roku, tak se předpokládalo, že poplatek bude, ale myslím si, že o tom ještě budou velká jednání mezi ministerstvem dopravy a Zlínským krajem,“ řekl Mátl.
Bez poplatku by obchvat mohl zůstat
O to, aby alespoň severovýchodní část obchvatu zůstala bez poplatku, bude podle starostky Hany Večerkové (ANO) usilovat i radnice v Otrokovicích. Novinářům řekla, že spuštění provozu na novém úseku obchvatu bude znamenat pro město velkou úlevu. „Předpokládám ale, že až od listopadu, kdy se to otevře definitivně. Nicméně už teď se uleví kvítkovické křižovatce, což je pro nás důležité,“ uvedla Večerková.
Podle ředitele zlínské správy ŘSD Karla Chudárka projede denně přes takzvanou kvítkovickou křižovatku nedaleko centra Otrokovic okolo třiceti tisíc vozidel. Poukázal na to, že obchvat otevřelo ŘSD proti původním plánům alespoň v omezeném režimu s předstihem. „Veškerá doprava, která je tranzitní ze severu na jih mezi Přerovem a Uherským Hradištěm, již nebude muset zajíždět do Otrokovic,“ řekl Chudárek.
Stavba kruhového objezdu způsobí omezení
Současně s otevřením obchvatu uzavřelo ŘSD silnici I/55 mezi Napajedly na Zlínsku a Kvítkovicemi, které jsou součástí Otrokovic. Důvodem je stavba kruhového objezdu, omezení potrvá do konce listopadu. Řidiči budou muset využít objízdnou trasu, ať už přes D55 nebo středem Napajedel, což platí i pro veřejnou dopravu. Autobusové spoje, které běžně jezdí na autobusové nádraží v Napajedlech okolo města po silnici I/55, pojedou přes centrum Napajedel.
Dosud bylo v provozu necelých sedmnáct kilometrů dálnice D55 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Otrokovicemi. Kromě jihovýchodní části obchvatu Otrokovic se nyní staví i úsek mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku, hotový by měl být v roce 2024. Letos chce ŘSD zahájit výstavbu úseku ze Starého Města do Moravského Písku na Hodonínsku, podle Mátla by práce mohly začít v srpnu.
Po kompletní dostavbě by měla dálnice D55 v budoucnu propojit střední, jihovýchodní a jižní Moravu. Dlouhá bude 101 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2.