Druhý pokus. Tramvaje T2, které v 50. letech pro Prahu nezbyly, se vracejí na nostalgickou linku

Pražskými ulicemi začne jezdit souprava dvou čerstvě opravených historických tramvají typu Tatra T2. Dopravní podnik jimi cestující poprvé sveze 7. března a poté budou k vidění především na nostalgické lince 23, na níž dosud jezdily vozy T3 v původním provedení ze 60. až 80. let. Zatímco však „tétrojky“ lze považovat za symbol pražských ulic, vozy T2 ve městě takřka nejezdily. Vyráběly se sice na Smíchově, ale kromě krátkého provozu dvou prototypů v Praze cestující žádný z nich nevozil.

Dva prototypy tramvaje T2 jezdily v Praze ve zkušebním provozu v 50. a 60. letech a zůstaly osamoceny. Dopravní podnik jich objednal více, ale pro velké vytížení nebyla zakázka uskutečněna. „Tédvojky“ se tak vracejí do Prahy po více než půlstoletí absence a počet těch, které kdy ve městě vozily cestující, se zdvojnásobuje.

Pražský dopravní podnik (DPP) pokřtil oba vozy, které odkoupil z Liberce, ale původně byly dodány do Ostravy, ve svém muzeu ve vozovně Střešovice. Vedoucí historických vozidel dopravního podniku Petr Malík při křtu připomněl, že i když tramvaje T2 v Praze téměř nejezdily, podnik měl na jejich vzniku významný podíl. „Tramvaje T2 jsou pro pražský dopravní podnik symbolem pokroku a vývoje. Dopravní podnik tehdy, před 60 lety, aktivně spolupracoval na jejich vývoji,“ uvedl.

Tramvaje T2 při křtu ve vozovně Střešovice
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Poté, co oba vozy před dvěma lety skončily v běžném provozu v Liberci, prošly rekonstrukcí ve firmě Ekova v Ostravě, která vrátila jednomu podobu z 60. let, druhém z 80. let. „Největší práce probíhaly na skříni vozidla, to znamená oplechování, střecha vozidla, výměna oken. Tramvaje, první z roku 1958, druhá z roku 1962, měly největší část života za sebou. Rekonstrukcí se jim prodlužuje život o dvacet, třicet let,“ podotkl místopředseda představenstva společnosti Jiří Martiník.

Technický ředitel DPP Jan Šurovský dodal, že budou tramvaje jezdit především na lince 23, která spojuje vinohradskou Zvonařku s břevnovskou Královkou a jezdí na ní to nejstarší, co dopravce má. „Nicméně první, kde by měly jezdit vozy s cestujícími, je víkend 7. a 8. března, a to na lince 2. Každý vůz má jezdit na jiném pořadí,“ avizoval.

Kapacitní…

Oba nově pokřtěné vozy T2 patří k typu, který byl druhým pokusem smíchovské Tatry o vůz koncepce PCC. Tyto tramvaje byly zkonstruovány ve 30. letech ve Spojených státech. Byly čtyřnápravové se dvěma otočnými podvozky a všemi nápravami hnanými. Byly ovládané takzvanými zrychlovači, které oproti starším kontrolérům umožňovaly rychlejší a plynulejší akceleraci a v původní americké koncepci se nepočítalo s provozem s vlečnými vozy. Skříň byla celokovová. Oproti starším tramvajím byly vozy PCC kapacitnější, rychlejší a pro cestující také pohodlnější.

V Československu se stal první tramvají PCC typ Tatra TI (později označován jako T1). Vznikly spory o to, že Tatra nezakoupila ve Spojených státech licenci na výrobu vozů PCC, a tak se její produkce nikdy nedostala na západní trhy. Východní blok jí to ale bohatě vynahradil. Tramvaje T1 v 50. letech začaly vytlačovat starší, převážně předválečné dvounápravové tramvaje ve městech hlavně v severní části Československa. Nejvíce jich začalo jezdit v Praze, pro kterou byly přímo zkonstruovány, další v Ostravě, Plzni nebo Košicích.

Tramvaje T1 byly ale postaveny hlavně pro Prahu a byly v některých ohledech neflexibilní. V Tatře tak stvořili typ T2 (původně též TII), který byl univerzálnější a lépe uzpůsobitelný k provozu v jiných městech s jiným charakterem tramvajového provozu, než je ten pražský.

Vozy T2 jsou z tatrovácké produkce vizuálně nejpodobnější klasickým americkým tramvajím PCC. Ve srovnání se svými předchůdkyněmi T1 jsou „tédvojky“ téměř o metr delší a také o deset centimetrů širší, a tedy jsou i o něco kapacitnější. Kromě základní verze T2 zkonstruovala Tatra také variantu T2SU určenou k provozu v sovětských městech, která se na první pohled liší absencí prostředních z trojice dveří. Do českých a slovenských měst přinesly tramvaje T2 mimo jiné novinku v podobě příčně umístěných sedadel v celé délce vozu.

Nové tramvaje dodávané na přelomu 50. a 60. let se dočkaly většího rozšíření než jejich předchůdkyně. Velké série šly do Ostravy či do Brna, dostaly se také do Mostu, Plzně, Košic a ukončovaly tramvajový provoz v Ústí nad Labem. Díky tomu, že bylo možné osadit je úzkorozchodnými podvozky, dostaly se „tédvojky“ také do Bratislavy a Liberce.

Navíc několik desítek tramvají T2SU odebrala sovětská města, nejvíce Moskva, kde začalo jezdit 180 těchto vozů, dále též Kyjev či Jekatěrinburg.

Těžká váha

Tramvaje T2 ale trpěly i některými nedostatky. Především činila dopravním podnikům potíže jejich velká hmotnost blížící se 18 tunám, ve srovnání s T1 to bylo asi o deset procent více. Tatra tedy začala na počátku 60. let projektovat nový typ, a tak vznikla nejslavnější ze všech tramvají – T3, která byla ve všech ohledech dokonalejší a ve srovnání s T2 lehčí díky použití laminátových prvků.

Vozy T2 ale v provozu zůstaly po jejich boku. Procházely různými rekonstrukcemi, které měly vzhled obou typů – T2 a T3 co nejvíce sjednotit, a tedy usnadnit jejich údržbu. To je ostatně patrné na dvojici tramvají, které nyní začnou jezdit v Praze – první má původní čelo s jedním světlometem, druhá již rekonstruované se dvěma světlomety po vzoru novějšího typu.

Obě tramvaje jsou také vybavené pantografy, což je odlišuje od původního provedení s tyčovými sběrači. To je ostatně k vidění na prototypu, který je exponátem muzea pražské MHD. S vozy T3 se postupně sjednotila kabina řidiče či interiér, kde se objevily červené a šedivé laminátové sedačky.

Nejdéle vydržely tramvaje T2 v pravidelném provozu v Liberci. Svézt se jimi bylo možné ještě předloni. A právě poslední dva vozy, které v Liberci jezdily, jsou ty, které se nyní „nastěhovaly“ do Prahy. Původně byly dodané do Ostravy, jejíž dopravní podnik je předal do Liberce ve druhé polovině 90. let.

Tramvaj T2
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Pacient na Bulovce nemá krvácivou horečku, sdělil Válek

Nákaza virem ebola ani jinými původci krvácivých horeček se u pacienta v pražské Fakultní nemocnici Bulovka nepotvrdila, uvedl ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09). Američan, který se pohyboval v oblasti Konga, je ve stabilizovaném stavu. Hejtman Jihočeského kraje Martin Kuba (ODS) předtím oznámil, že hygienici vypátrali všechny kontakty pacienta a umístili je do karantény.
včeraAktualizovánopřed 38 mminutami

O budoucnosti fotbalu na vesnicích a malých městech debatovali hosté Zkraje

Fotbal je nejrozšířenějším českým sportem, počet klubů se ale snižuje – za posledních osm let jich zmizelo 437, šlo především o venkovské oddíly. Jak se fenomén tohoto sportu na amatérské úrovni odráží v životě lidí právě na venkově? Jakou budoucnost mají kluby z vesnic a malých měst? K debatě v pořadu Zkraje přijali pozvání sekretář a trenér mládeže SK Jesenec-Dzbel Vladislav Matějka, bývalý reprezentant Roman Hubník, starostka Drnovic Zuzana Hermanová (ODS), člen rady Národní sportovní agentury František Horák, sociální geograf Ondřej Slach a režisér a herec Jakub Kohák. Diskuzi moderovali Klára Radilová a Martin Laštůvka.
před 9 hhodinami

Praha 4 vyzývá ke změně názvu stanice metra D. Historik snaze nerozumí

Radnice Prahy 4 požaduje, aby hlavní město zvolilo definitivní názvy stanic budoucí linky metra D, nelíbí se jí část pracovně používaných názvů. Vadí jí stanice pojmenovaná po spisovateli Ivanu Olbrachtovi, a to kvůli jeho komunistické minulosti. „Pokud jsme schopni ovlivnit název nového prostoru, udělejme to,“ vyzývá starosta Prahy 4 Ondřej Kubín (ODS). Historik Petr Zídek však Olbrachta za kontroverzního nepovažuje. Debatovali v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pražská Bulovka přijala pacienta s podezřením na vysoce nebezpečnou nákazu

Pražská nemocnice Bulovka v pátek večer přijala pacienta s podezřením na vysoce nebezpečnou nákazu, výsledky testů budou v sobotu, uvedla pro server Novinky.cz mluvčí nemocnice Eva Stolejda Libigerová. Podle serveru byl na Bulovku pacient převezen z Tábora, podezření se má týkat krvácivé horečky – mohlo by jít o ebolu nebo marburg.
16. 5. 2025Aktualizovánopřed 23 hhodinami

Kvůli jednoduchému pinu vybral muž z kradené karty na 120 tisíc

Pražští policisté hledají muže, který začátkem týdne vybral ukradenou kartou z bankomatu skoro 120 tisíc korun. K penězům se podle nich dostal použitím toho vůbec nejjednoduššího PIN kódu. I proto připomínají, aby si lidé volili důmyslnější kombinace. Oficiální statistiky neexistují, nicméně podle databáze uniklých karetních hesel nejčastěji majitelé používají číslice jdoucí po sobě. Mluvčí České bankovní asociace Radek Šalša rovněž nabádá, aby lidé volili složitější čísla než například 1234. „A už vůbec by si neměli PIN poznamenávat na kartu, protože když vám ji někdo ukradne, tak vám hned ukradne i peníze,“ dodal. Totožnost zloděje policisté zjišťují, zatím ví, že mluvil česky. Doufají, že ho na záběrech někdo pozná.
16. 5. 2025

Seniory v bzeneckém domově může ohrozit špatné zacházení, míní kancelář ombudsmana

Pracovníci kanceláře ombudsmana při loňské návštěvě v Domově u sv. Marušky v Bzenci na Hodonínsku, který zajišťuje domácí péči nesoběstačným a nemohoucím lidem, zjistili řadu pochybení. Například to, že odborné úkony, jako je podávání léků, dělal nekvalifikovaný personál. Klienti mohou být ohroženi špatným zacházením, upozornil zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm. Člen výboru spolku U sv. Marušky Lukáš Polánek nařčení vyvrací.
16. 5. 2025Aktualizováno16. 5. 2025

Nebezpečná křižovatka na Rakovnicku je minulostí

Jedna z nejnebezpečnějších křižovatek na Rakovnicku je minulostí. V pátek se otevřela nová se dvěma kruhovými objezdy a mostem. Je součástí dálničního úseku u Hořoviček za jednu a půl miliardy korun. Silničáři ale průběžně upravují i další křižovatky, třeba tu u Mrákotína, která stála v zatáčce na horizontu. Někde je problém i příliš mnoho značek za sebou. K většině dopravních nehod ale dochází nejčastěji, když se řidiči naplno nevěnují řízení.
16. 5. 2025

Starosta Řeporyjí Novotný pozastavil členství v ODS

Starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný odsouzený nepravomocně ke třem měsícům vězení s okamžitou platností pozastavil své členství v ODS. Ještě dopoledne předpokládal, že jeho další členství ve straně projednají pražští občanští demokraté až po pravomocném rozhodnutí. Předseda ODS a premiér Petr Fiala ve čtvrtek pro server Blesk.cz a poté v debatě s voliči v Jihlavě řekl, že se chce vyhnout formalitám a pražská ODS by o Novotném měla jednat v příštích dnech.
16. 5. 2025Aktualizováno16. 5. 2025
Načítání...