Cestující si na opraveném hlavním nádraží zatím v Brně nemají kam sednout, chybí i občerstvení

Brněnským hlavním nádražím proudí od neděle znovu tisíce cestujících a přes šest stovek vlaků. Stěhování z menších stanic ve městě se obešlo bez komplikací, stejně jako spuštění nových jízdních řádů. V opravené odjezdové hale hlavního nádraží však zatím chybí občerstvení a místa k sezení.

Pokladny Českých drah na hlavním nádraží v Brně
Zdroj: ČT24

V neděli ve tři čtvrtě na jednu v noci projel brněnským hlavním nádražím po roční výluce první vlak. Ještě v noci se přesouvaly pokladny a stěhovalo zázemí. Práce na dokončení odjezdové haly končily na poslední chvíli.

„Nasadili jsme dalších deset lidí v rámci směny na posilu. Když připočítám zaměstnance na zapojení sítí a techniky, tak se na tom přesunu podílelo minimálně čtyřicet lidí,“ spočítal ředitel Regionálního obchodního centra ČD Brno Jiří Sysel.

Nedělní i pondělní špička se obešly bez mimořádností a spokojení byli i cestující. Co ale kritizují, jsou chybějící místa k sezení nebo stánky s občerstvením, na které byli před výlukou zvyklí. „Budou tady automaty na kávu a občerstvení, do měsíce a půl by tu měla být špageterie. Uvažujeme o tom, že bychom některé produkty dali do zádveří při vstupu,“ řekl k občerstvení jednatel Brno new station development Ivo Vrzal.

Nová čekárna bude v levém křídle budovy až po jeho opravě

Rekonstrukce odjezdové haly hlavního nádraží tím prozatím skončila. Po rekonstrukci je výrazně světlejší a čistší, odstraněné byly různé stavební přístavky a jsou v ní pokladny Českých drah. Už v dubnu by se ale stavbaři měli vrátit do teď už vyklizeného levého křídla památkově chráněné budovy. Tam pak bude i nová čekárna.

Po rekonstrukci se změnilo číslování kolejí. Už nejsou číslované od jedničky od výpravní budovy. „Jsou přečíslované jako ve většině stanic, stejně tak je nastavený software. Číslem 1 a 2 jsou označené průběžné koleje. Věříme, že se s tím cestující brzy sžijí,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. U prvního nástupiště je tak kolej třetí, u čtvrtého nástupiště už není šestá, ale osmá.

Hlavní budova nádraží se v budoucnu přesune jinam

Brno společně se Správou železniční dopravní cesty a ministerstvem dopravy postupuje v přípravě na stavbu velkého železničního uzlu, o kterém se mluví už desítky let. Hlavní budova nádraží se v budoucnu v rámci přestavby přesune na jih k řece Svratce.

Celý projekt nového nádraží a jeho okolí už má za sebou první krok, vydané územní rozhodnutí. Podle primátorky Brna Markéty Vaňkové teď město vykupuje pozemky, následovat bude stavební povolení, soutěž na zhotovitele a potom samotná stavba. V únoru chce město se Správou železniční dopravní cesty vypsat architektonickou soutěž na podobu nádraží i okolní čtvrti.