Vytěženo. Havíři z Dolu Lazy v Orlové vyvezli poslední vozík s černým uhlím

Havíři z Dolu Lazy v Orlové na Karvinsku vyvezli poslední vozík s černým uhlím. Téměř po 130 letech tak v tomto dole skončila těžba. Z více než tří set zaměstnanců jich v dole zůstane pracovat ještě zhruba sto. Budou mít na starost jeho útlum a likvidaci. Postupný útlum čeká i ostatní doly v bývalém Ostravsko-karvinském revíru.

Uhlí tam těží ještě ve čtyřech dolech: Darkov, ČSA, ČSM-Sever a ČSM-Jih. V Dole Lazy těžba skončila, protože už tam firma vydobyla všechny ekonomicky rentabilní zásoby. Investice do otevření nových slojí by přišly na miliardy, což si OKD nemůže dovolit.

Zhruba stovka zaměstnanců z celkových tří set v Dole Lazy ještě zůstane. „Zbývající zaměstnanci buďto odejdou do hornického důchodu, nebo je využijeme v našich jiných provozech,“ řekl předseda představenstva a výkonný ředitel OKD Michal Heřman.

V Orlové bude i nadále v činnosti povrchová část, firmě by se ekonomicky nevyplatilo přestěhovat šrotiště. Technická likvidace dolu by podle předběžných plánů měla skončit do roku 2023, práce budou stát desítky milionů korun. 

Uhlí jako suvenýr

Na vyvezení posledního vozíku se ve čtvrtek na Důl Lazy přišly podívat dvě stovky bývalých i současných zaměstnanců. Hrála k tomu hornická dechovka a zpívala se hymna Dolu Lazy. Když havíři vozík vytlačili ven, lidé se u něj fotili a kousky uhlí si odnášeli na památku.

„Nastoupil jsem tady na šachtě v roce 1977 jako mladý, patnáctiletý, a dneska je to 43 let. Mám trošku smutek v srdci, že to tady končí, já jsem s tím podnikem žil celý život,“ řekl Tomáš Galik, který už má nárok na důchod. 

Postupný útlum čeká i ostatní doly, ale harmonogram dalšího zavírání zatím firma nezveřejnila. Dříve se hovořilo o ukončení těžby v posledním dole v regionu v roce 2024. Aktuálně v dolech pracuje přibližně ještě osm a půl tisíce lidí.

„Během několika měsíců by mělo být jasné, jaká je strategie OKD pro příští roky. Závisí to jednak na světových cenách uhlí, závisí to na kondici OKD, závisí to na kondici našich klíčových zákazníků v regionu, případně mimo region,“ řekl ředitel s tím, že ceny uhlí od počátku roku klesají.

Před třiceti lety pracovalo v dolech skoro sto tisíc lidí

Velké zavírání nerentabilních dolů začalo v tehdejším Ostravsko-karvinském revíru po změně režimu v 90. letech minulého století. S tím bylo spojeno i velké propouštění. Ještě v roce 1990 mělo OKD téměř 98 tisíc zaměstnanců, o deset let později jich bylo už jenom kolem dvaceti tisíc.

Těžba v Dole Lazy, který se dřív jmenoval Nová jáma, začala v roce 1892. V té době šlo o největší a nejmodernější důl s roční kapacitou těžby 500 tisíc tun uhlí. Dodnes se v něm vytěžilo skoro 146 milionů tun suroviny. Za socialismu důl nesl jméno Antonína Zápotockého, po změně režimu byl přejmenován na Důl Lazy.

Těžební společnost OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. Její loňská produkce činila 4,62 milionu tun. Majitelem společnosti je od loňska prostřednictvím podniku Prisko stát.

  • Už za socialistické éry se uzavřela část šachet, jiné ale naopak vznikly, jako třeba Paskov a Staříč ze 60. a 70. let. V roce 1990 fungovalo v ostravsko-karvinském revíru 13 šachet a OKD zaměstnávaly na 104 tisíc lidí. Po listopadu 1989 přišlo postupné uzavírání neefektivních provozů, doprovázené propouštěním. V roce 1992 měly OKD přes 72 tisíc zaměstnanců, o dva roky později pracovalo v devíti dolech přibližně 50 tisíc lidí. V roce 2017 v OKD i se zaměstnanci dodavatelských firem pracovalo zhruba jedenáct tisíc lidí, koncem roku 2019 asi o dva tisíce méně.
  • Za posledních třicet let skončila těžba například v dolech Jan Šverma (1992), Heřmanice (1993), Odra (poslední důl na území Ostravy, 1994), Julius Fučík (1998) nebo Barbora (2002). V lednu 2007 vyjel poslední vozík s uhlím z dolu Dukla v Havířově a v Dole Paskov byla těžba ukončena 31. března 2017. V Dole Lazy skončila těžba 28. listopadu 2019.
  • V srpnu 2019 začaly OKD zasypávat první ze dvou uzavřených jam Dolu Paskov ve Sviadnově na Frýdecko-Místecku. Jámy jsou hluboké 600 a 900 metrů. V podzemí Dolu Paskov stále zůstává podle odhadů několik milionů tun uhlí.
  • V někdejším ostravsko-karvinském revíru se nyní těží uhlí už jen v karvinské části, a to v dole ČSM. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 8 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
před 21 hhodinami

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
5. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...