Slovanská epopej tam a zase zpět. Praha asi obrazy na pět let pošle do Moravského Krumlova

Pražská rada schválila zapůjčení Slovanské epopeje do Moravského Krumlova. Pokud záměr úspěšně projde zastupitelstvem, budou plátna Alfonse Muchy na krumlovském zámku k vidění nejméně pět let. V Moravském Krumlově byla Slovanská epopej umístěna dlouhá desetiletí, až v roce 2010 rozhodlo tehdejší vedení Prahy, která je vlastníkem série dvaceti obrazů, o jejich převezení do metropole.

„Rada schválila záměr k dočasnému umístění dvaceti pláten obrazového cyklu Alfonse Muchy Slovanská epopej, který je v majetku hlavního města Prahy, na zámku v Moravském Krumlově na dobu pět let,“ uvedla po jednání pražského vedení radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha sobě).

V Moravském Krumlově by mohla epopej zůstat i déle než pět let. Praha by ji odtud měla odvézt, teprve až bude mít vlastní budovu pro její trvalé vystavení. Stěhování ještě musí schválit zastupitelstvo 17. října, podle Hany Třeštíkové se právě na něm „odehraje hlavní debata“.

Rozhodne zastupitelstvo. Z koaličních řad znějí i hlasy proti

Jasný postoj ostatně nemá ani koalice. Přesun obrazů doporučil v září kulturní výbor zastupitelstva, od rozhodnutí se ale distancoval předseda výboru Jan Wolf (KDU-ČSL/Spojené síly). Podle něj přesun podpořili členové výboru, kteří nejsou zastupiteli a nemají hmotnou zodpovědnost za dílo, jehož hodnota se odhaduje na tři až pět miliard korun.

Hlavním důvodem pro dočasné přemístění obrazů je podle radní čas. Moravský Krumlov je na rozdíl od hlavního města schopen cyklus vystavit během necelého roku. V současnosti jsou plátna skryta v depozitáři Galerie hl. m. Prahy, veřejnost je tedy nemůže spatřit. Moravský Krumlov má o návrat epopeje zájem a jeho starosta Tomáš Třetina (TOP 09) rozhodnutí pražské rady uvítal. „Slovanská epopej do Moravského Krumlova patří a my ji s pokorou vystavíme a zpřístupníme návštěvníkům v podmínkách, které si zaslouží,“ uvedl Třetina.

Výstavní prostory na zámku, kde dříve byla, již jsou opravené. „Mělo by to být tak, že by se epopej otevřela v červnu nebo červenci roku 2020. Výstavní prostory jsou na to nachystané a opravené, jen je potřeba nainstalovat osvětlení a klimatizační jednotky, které budou udržovat teplotu a vlhkost,“ dodal starosta.

Slovanská epopej byla v Moravském Krumlově deponována od 50. let minulého století, od roku 1963 byla její plátna na zámku vystavena. V roce 2010 rozhodlo tehdejší pražské vedení o přesunutí pláten do hlavního města. Po zhruba roční právní tahanici mezi magistrátem a krumlovskou radnicí obrazy zamířily do metropole. Od roku 2012 byla epopej vystavena ve Veletržním paláci, kde má Národní galerie svoji sbírku umění 19., 20. a 21. století, o pět let později ji Praha zapůjčila do Tokia. 

Sál, který Mucha pro epopej chtěl, dodnes nevznikl

Cyklus obrazů tvoří 20 velkých pláten, která Alfons Mucha maloval od roku 1910 dalších osmnáct let a věnoval je Praze. Žádal ovšem, aby město pro epopej postavilo výstavní sál. Moravský Krumlov byl nicméně jediným místem, kde byla plána vystavena dlouhodobě. Nejprve byla část z nich k vidění v pražském Klementinu, celý cyklus se poprvé představil v roce 1928 na výstavě ve Veletržním paláci, poté skončil nadlouho v depozitáři.

Objevily se myšlenky na trvalé umístění epopeje v budově vyšehradského nádraží či novém pavilonu na Letné nebo na Těšnově. Loni před volbami schválilo vedení města rozšíření Lapidária na Výstavišti, takový plán ale nové vedení pozastavilo.

Praha zároveň čelí žalobě ze strany malířova příbuzného Johna Muchy, podle kterého se město vlastníkem cyklu nikdy nestalo, protože nesplnilo autorovu podmínku vybudování samostatných výstavních prostor. Soud by ve sporu měl rozhodnout tuto středu.