V Porubě může začít stavba prodloužené Rudné. Optimistický scénář mluví o zprovoznění ještě letos

Proti stavebnímu povolení pro prodlouženou Rudnou se nikdo neodvolal a nabylo právní moci. Chybějící zhruba čtyřsetmetrový úsek důležité silnice v Ostravě se tak může okamžitě začít stavět. Po novém obchvatu Poruby by mohli řidiči začít jezdit už letos, nejpozději v příštím roce. Poslední úsek takzvané prodloužené Rudné má stát zhruba dvě stě milionů korun, silnici postaví firma Strabag.

„V daný okamžik tomu (stavbě) nic nebrání. Jedu do Prahy, abychom se o tom pobavili s ministrem dopravy panem Vladimírem Kremlíkem a potažmo se Strabagem, ale pevně věříme, že to bude v nejbližších dnech,“ řekl k zahájení stavby hejtman Moravskoslezského kreje Ivo Vondrák (ANO). 

Podle smlouvy má firma na dostavění silnice osmnáct měsíců. Hejtman však tvrdí, že by to mohlo být mnohem dřív. „Pokud by vše probíhalo podle plánu a nezlobilo počasí, pokud vše bude k dispozici, tak bychom mohli začít jezdit i do konce roku. Ale je to spíše teoretická možnost,“ doplnil. 

(Na mapě je modře vyznačena už hotová komunikace, červěně pak poslední, zhruba čtyřsetmetrový, úsek, který zbývá postavit.)

Stavbu brzdily majetkoprávní spory

Prodloužená Rudná, která je součástí silnice I/11, je v současnosti jednou z nejdůležitějších dopravních staveb v kraji. Má zrychlit dopravu mezi Ostravou a Opavou a také plnit roli obchvatu městské části Poruba. Stavbu chybějícího úseku však léta brzdily například majetkové spory.

Práce léta stály kvůli architektovi Dušanu Richtárovi, který argumentoval věcným břemenem na panelovou silnici, která prodloužené Rudné stojí v cestě. „Někdo bez vědomí vlastníka, kterým bylo Ředitelství silnic a dálnic a stát, tam napsal věcné břemeno a to věcné břemeno se dneska vymezuje,“ řekl loni bývalý ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

obrázek
Zdroj: ČT24

Proti Richtárovi se v Ostravě dokonce i několikrát demonstrovalo, a to i před jeho domem. Nepříjemnou situaci vyřešil až Moravskoslezský kraj, který loni do vyjednávání mezi Richtárem a Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) vstoupil jako mediátor. 

Kraj: Problém byl protihluková stěna

Podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) panoval tehdy mezi ŘSD a obyvateli místa, kolem kterého silnice povede, vztah nedůvěry a vůbec spolu nekomunikovali. Klíčovou podle něj byla protihluková stěna, kterou chtěli obyvatelé postavit.

„Naše úloha byla donutit je po dobrém sednout si ke stolu, což trvalo zhruba dva roky. V okamžiku, kdy se začala řešit protihluková stěna, se ukázalo, že to byl ten základní kámen úrazu,“ řekl Unucka. Poté, co ŘSD navrhlo protihlukovou stěnu tak, aby lidem vyhovovala, se všechno údajně odblokovalo, včetně majetkových věcí týkajících se pozemků.

O důležitém úseku se mluví už padesát let

Prodloužená Rudná po dokončení odřízne turisticko-rekreační část od Poruby. Ve spolupráci s městem by tak měla vzniknout i cyklostezka, která bude navazovat na lávku. „Budou tam chodníky, osvětlení, takže to všechno zase spojí cíl turistů s Porubou,“ doplnil náměstek.

Se stavbou silnice se v daném úseku počítalo už v roce 1969, od roku 1980 s trasou počítal i ostravský územní plán. Daný pozemek ŘSD koupilo v roce 2007 bez jakýchkoli závazků či věcných břemen. To, že se k pozemku věcné břemeno už váže, zjistilo ŘSD až o dva roky později. Následovaly roky složitého vyjednávání.