Brněnskému letišti se nedaří domlouvat nové linky. Přesvědčit dopravce mají data z vyhledávače

Brněnské letiště využilo v červenci  víc než 117 tisíc cestujících, což je dosud nejvyšší číslo za jeden měsíc. Přesto se jeho vedení nedaří domluvit s dopravci, aby zavedli do Brna další linky. Letiště stojí především o spojení s metropolemi, jakými jsou Paříž, Řím, Barcelona, Kodaň či Moskva. Pomoci zvýšit zájem dopravců o Brno mají data od jednoho z internetových vyhledávačů letenek.

Příletová hala na Letišti Brno
Zdroj: ČTK Autor: Václav Šálek

Aby se podařilo dovést do Brna další linky, spojilo vedení Letiště Brno síly s prodejcem letenek Kiwi.com. Získává od něj data o vyhledávání, která slouží jako podklady pro jednání a jako argument, že je z vybraných destinací zájem létat do Brna. „Letecké společnosti chápou, že chtějí lidé z Brna létat do Říma, Paříže či Barcelony, ale nechápou, proč by cizinci z těchto regionů měli létat do Brna. A data od Kiwi.com mohou pomoci je přesvědčit,“ řekl předseda představenstva letiště Milan Kratina.

Brno je nejčastěji v hledáčku cestujících ve Velké Británii, Německu, Itálii, ale i Rusku. Internetový server zkoumal data skoro rok a půl. Například  v Moskvě si Brno do vyhledávače zadalo přes 150 tisíc lidí, to je hned 300 denně.

Na letišti je nový  infostánek pro zahraniční turisty 

Na brněnské letiště létají tři pravidelné linky: Berlín, Bergamo a Londýn. Centrála cestovního ruchu jižní Moravy a TIC Brno pro návštěvníky z ciziny zřídily na letišti mezi příletovou a odletovou halou nový infostánek. „Chceme lidem, kteří přiletí na jižní Moravu nebo do Brna, zajistit prvotní informace o tom, co by tady mohli zhlédnout. Myslím si, že ten infostánek je velmi dobře vybaven a zájem je skutečně velký,“ řekl hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (ANO).

Linku do Mnichova zatím nikdo provozovat nechce 

Za uplynulý rok a půl se objevily dva klíčové problémy komplikující vyjednávání, a to uzemnění letadel Boeing 737 MAX a krachy leteckých společností. „Ty, které zůstaly, tak obsazují primárně linky, které zanikly a byly perspektivní,“ vysvětlil Milan Kratina.

Jihomoravský kraj vypsal také výběrové řízení na nového dopravce, který by měl létat znovu do Mnichova po zkrachovalé společnosti bmi regional, nikdo se však nepřihlásil. Přesto chce kraj dál usilovat o dopravce, který by se do nového výběrového řízení přihlásil a létal do Mnichova jedenáctkrát týdně v letech 2020 až 2024.

Brno místo Vídně

Letiště Brno je obklopeno dalšími mezinárodními vzdušnými přístavy v sousedních státech. Jeho vedení o nich ale nechce uvažovat jako o konkurenci, která přetahuje cestující. Naopak chce se například víc propojit s Vídní a v budoucnu se tak stát její alternativou. „Pokud by se letiště jmenovalo Vídeň-sever, tak by ve vyhledávačích vycházelo mnohem lépe a mnohem více lidí by zvážilo návštěvu našeho regionu. Marketing tak bohužel funguje,“ řekl předseda představenstva Letiště Brno Milan Kratina.

Vedení letiště také doufá, že se časem zlepší mezi Vídní a Brnem spojení po silnici a Brno tak bude moci z blízkosti Vídně těžit podobně jako menší Bergamo z většího Milána nebo Drážďany z Berlína.

„Já bych se určitě v první fázi zaměřil na to, kam už se z Brna létalo, a analyzoval, proč se tam přestalo létat. A jestli má smysl tyto linky obnovovat, případně za jakých podmínek. Potom bych se zaměřil na nové destinace, které nenabízí ta letiště, která jsou v přímé konkurenci s Brnem, což může být komparativní výhoda Brna,“ řekl ekonom Ekonomicko správní fakulty Masarykovy univerzity Filip Hrůza.

Brno je nejúspěšnejší z regionálních letišť

Počet odbavených cestujících na Letišti Brno byl letos v červenci rekordní, využilo ho víc než 117 tisíc lidí. „Chtěli bychom, aby tak vypadaly nejen letní měsíce, ale všechny měsíce v roce, protože náklady na provoz máme v podstatě pořád stejné,“ řekl Kratina. Předpokládá, že letos odbaví letiště výrazně přes půl milionu cestujících.

Nejvíc pasažérů loni odbavilo Letiště Václava Havla v Praze, skoro sedmnáct milionů. Takového počtu ostatní česká letiště nedosahují ani zdaleka. Karlovarským prošlo loni sice jen 45 tisíc pasažérů, oproti roku 2017 to je ale dvojnásobek. Pardubicím letos počet odbavených pasažérů klesne odhadem na 90 tisíc kvůli zrušené lince do Londýna a opravám, které zavřely letovou dráhu. Pro ostravské letiště byl loňský rok naopak úspěšný, cestujících přibylo na 378 tisíc.

Brněnské letiště je pak z těch regionálních nejvyužívanější. Loni jím prošlo přes půl milionu cestujících a letos jich podle očekávání bude ještě víc.