Na jihu Moravy vznikají další cesty pro cyklisty. Obce do nich investují desítky milionů

O desítky kilometrů se letos rozšíří síť cyklostezek a cyklotras na jihu Moravy. Už teď má skoro šest tisíc kilometrů. Novou stezku otevřeli v Ratíškovicích na Hodonínsku, cesty pro cyklisty prodlužují v Hustopečích. V Brně mají v plánu novou cyklostezku okolo Brněnské přehrady. Cyklotrasu po rozhlednách česko-slovenského pohraničí plánují ve Valašských Kloboukách.

Na kole jezdí v Ratíškovicích skoro všichni. Kromě stojanů po celé obci tam teď vznikla i nová cyklostezka.„Podklady jsme připravovali třináct let, za tři měsíce jsme cyklostezku postavili. Nejvíc času nám zabrala směna pozemků se státními Lesy České republiky,“ řekl místostarosta Ratíškovic Radim Šťastný (za STAN)

Dlouhá léta místní do čtyři kilometry vzdáleného Hodonína šlapali po silnici. Místostarosta tam pamatuje i smrtelnou nehodu. „Znáte to, když je silnice dobře upravená, s pěkným povrchem a navíc úzká, tak šoféři rádi jezdí rychle,“ řekl starosta. Novou stezku oceňují i přespolní. Ranní cyklistický okruh sem Tomáš Valovič protáhl ze slovenské Skalice. „Několikrát se mi stalo, že jel za mnou kamion a musel jsem seskočit z kola, bylo to nebezpečné,“ řekl.

Většinu z osmadvaceti milionů korun zaplatil Státní fond dopravní infrastruktury. Na ten spoléhají i v Hustopečích, kde teď cyklostezky budují ve velkém. Ze sousedních Starovic už cyklisté jezdí. Pokračování bude hotové za pár týdnů a radnice už má schválenou třetí část. Ta cyklisty v budoucnu bezpečně dovede k autobusovému a vlakovému nádraží.

Cyklisté si v Brně přechod domalovali

Právě bezpečí cyklistů je problém hlavně ve větších městech. V Brně například na křížení frekventované cyklostezky s čtyřproudovou Hladíkovou ulicí. Jezdci by měli sesednout, dojít na přechod a na druhé straně se vrátit zpátky. To ale skoro nikdo nedělá. Někomu se toto řešení nejspíš nezamlouvalo, a tak si přejezd nakreslil.

Domalované značení nechá Ředitelství silnic a dálnic odstranit. Snaha změnit toto místo oficiálně přitom je – a dokonce 13 let stará. Už od roku 2006 je totiž v plánu podjezd. „Je v délce 200 metrů pod ulicí Hladíkova pod železnicí a potom zase zpátky na cyklostezku,“ popsal místopředseda Dopravní komise Rady města Brna Marek Lahoda.

Na podjezdu už Brněnské komunikace pracují. „Probíhá územní řízení, které by mělo být dokončeno do konce letních prázdnin,“ řekla mluvčí Vladimíra Navrátilová. 

Nová cyklostezka na hrad Veveří

Nová cyklostezka by měla vzniknout také na pravém břehu Brněnské přehrady v úseku mezi Rakovcem a hradem Veveří. Brněnští radní schválili projektový záměr na stavbu. Cyklostezka bude dlouhá šest kilometrů a tři metry široká, aby se zabránilo srážkám cyklistů s chodci. Celkovou investici radní odhadují na osmdesát šest milionů korun, které pokryjí i výkup pozemků a přípravu projektu.

„V posledních letech vzrostla cyklistická doprava v Brně, zvláště kolem přehrady. Propojení Rakovce a lávky pod hradem Veveří dlouhodobě chybělo,“ zmínila primátorka Markéta Vaňková (ODS). Ještě není jasné, jak bude cyklostezka vypadat, na výběr jsou tři varianty. Dvě se liší jen nepatrně v některých úsecích, třetí varianta počítá s mostem přes zátoku na Rakovci. Jestliže radní vyberou řešení s mostem, zvýší se celkové náklady na stavbu o čtyřicet milionů korun.

Lávka pod hradem Veveří
Zdroj: ČTK
Autor: Igor Zehl

V současnosti město plánuje i stavbu cyklostezky, která má spojit městské části Žebětín, Kohoutovice a Bystrc. Kilometr a půl dlouhá stezka by měla stát šestnáct milionů korun, radní tento záměr schválili na začátku května. Plán na tuto cyklostezku vzešel z prvního ročníku takzvaného participativního rozpočtu, v němž lidé hlasovali o tom, do jakých projektů má město investovat.

Na kole po rozhlednách

Na cyklisty ale nemyslí jen v Brně. Valašské Klobouky na Zlínsku chtějí postavit cyklostezku na Poteč a Královec. Obce mikroregionu podaly žádost o dotaci z příhraničního programu. Společný projekt partnerských obcí a měst nese název Na kole po rozhlednách česko-slovenského pohraničí a nabídl by novou infrastrukturu pro cyklisty v hodnotě sedmdesát osm milionu korun.