Lanovka z Podbaby přes zoo do Bohnic má podporu Prahy 6 i 8. Fungovat by mohla do pěti let

Postavení lanovky, která má vést z pražské Podbaby do Bohnic, podpořila Praha 6 i Praha 8. České televizi to potvrdil mluvčí Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID) Filip Drápal. Lanovou dráhou by se lidé mohli svézt do pěti let. Překážkou ve výstavbě lanovky bude ale nutná změna územního plánu.

Praha 6 lanovou dráhu jednoznačně podporuje, protože ji považuje za spojení městských částí, které bude možné rychle udělat. A to jak dopravně, tak i stavebně. „Budeme ale ještě chtít diskutovat o nástupní stanici v Podbabě, a to jak z hlediska vlastního umístění, tak dalšího propojení na vlak, tramvaje a P+R parkoviště,“ uvedla radní Prahy 6 pro strategický rozvoj Eva Smutná.

S lanovou dráhou souhlasí i Praha 8. „Lanová dráha je velmi elegantní a rychlé řešení, které je navíc levnější a ekologičtější než cokoliv jiného. Jestliže je most z Dejvic do Bohnic naplánovaný na rok 2040, je projekt lanové dráhy jednoznačně alternativou, která má více výhod než záporů – úspora času, dobrá kapacita více než 2000 cestujících za hodinu,“ vysvětlil místostarosta Prahy 8 Jiří Vítek.

Osmá městská část má ale zásadní podmínky. A to například aby byly dostatečně naplánované intervaly MHD nebo aby přes týden parkování fungovalo v režimu P+R a o víkendech v režimu komerčního parkování.

„Určitě bychom rádi viděli několik návrhů samotné stanice lanové dráhy. Prezentovaný návrh stanice Bohnice nás upřímně vrátil architektonicky o několik desítek let zpět, ale to jsou určitě už jen drobné podmínky, které jsou jistě k řešení,“ doplnil Vítek.

Spojení Podbaby s Bohnicemi

Lanová dráha by měla spojovat Podbabu a Bohnice. Podle studie existuje více variant, kudy přesně by měla vést. Podle tří variant by lanovka začínala na nádraží Podbaba, podle čtvrté pak u železniční stanice Holešovice. Podle všech možností by lanová dráha měla končit na sídlišti Bohnice, mezistanice by měla být u zoo v Troji.

Odbor strategických investic hlavního města Prahy nyní dostal od radního úkol projekt připravit a do pěti let zprovoznit. „Jestli lanovka vznikne, nebo ne, záleží především na změně územního plánu. Nyní je vše v procesu přípravy. Získáváme dokumentace ohledně životního prostředí, potřebujeme stavební povolení a tak dále. Lanovku chtějí jak Praha 6, tak i Praha 8 a magistrát. Mohla by se stihnout postavit ještě v tomto volebním období,“ popsal vedoucí odboru městské dopravy ROPIDu Martin Fafejta.

Na výstavbu lanové dráhy možná Praha získá dotace od Evropské unie. „Závisí to na studii proveditelnosti a ekonomické efektivitě. Ta nám zatím vyšla velmi dobře, tudíž by Praha na výstavbu dotace získat mohla,“ dodal Fafejta.