Radlická radiála za 14 miliard dopravu u Barrandovského mostu ještě zhorší, zjistila ČVUT

Zprovoznění připravované Radlické radiály v Praze by způsobilo výrazné dopravní komplikace v napojení na Městský okruh a Barrandovský most. Vyplývá to ze studie zpracované ČVUT, na kterou upozornil spolek Iniciativa za zlepšení Radlické radiály. Studie navrhuje rozšířit napojení radiály na okruh z jednoho pruhu na dva, stavebně upravit Barrandovský most a postavit nový most přes řeku ve Velké Chuchli. Projekt radiály je nyní v územním řízení.

Přes Barrandovský most projede každý den 140 tisíc aut
Zdroj: ČTK Autor: Krompolc Roman

Podle studie, kterou si objednalo minulé vedení magistrátu, je Barrandovský most již nyní přetížený a přivedení nových aut bez dalších opatření zhorší kolony v Dobříšské ve směru na Barrandovský most i na samotné nové radiále.

Kvůli zahlcení by musel být zřejmě pravidelně uzavírán jeden či oba tunely, které mají na nové komunikaci vzniknout. To bude znamenat, že se auta uzavřeným tunelům vyhnou a budou jezdit opět přes obytnou zástavbu, odkud je má nová radiála odvést. K tomu podle Iniciativy za zlepšení Radlické radiály svádí i navržené řešení některých křižovatek.

Video Studie ČVUT stav dle aktuální studie
video

Studie ČVUT / Radlická radiála dle aktuální studie

„Nemá smysl, aby město utratilo 14 miliard korun za stavbu v podobě, která může způsobit kolaps dopravy na Městském okruhu. Považujeme proto za nebytné, aby se projekt radiály přepracoval,“ uvedl Milan Kostohryz z iniciativy. Dodal, že nynější návrh vychází ze stavu dopravy v 90. letech, který se ale výrazně změnil. Pro přepracování projektu se vyjádřil i nový starosta Prahy 5 Daniel Mazur (Piráti). Investorem stavby je pražský magistrát.

Studie navrhuje nový most

Studie ČVUT doporučuje začít řešit situaci kolem Barrandovského mostu co nejdříve a navrhuje řadu opatření. Odborníci doporučili výstavbu nových ramp mostu a upravit napojení Radlické radiály. Největším opatřením je stavba nového mostu, přes který by se řidiči mohli ze Strakonické dostat na Jižní spojku bez nutnosti využít Barrandovský most. Studie ale přiznává, že na obou vltavských březích je řada omezujících faktorů, především dvě železniční tratě a rozsáhlé rekreační území. 

Video Studie ČVUT / studie Radlické radiály s úpravami ČVUT
video

Studie ČVUT / studie Radlické radiály s úpravami ČVUT

Podle primátorova náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) je nyní pro město nejdůležitější začít s opravou Barrandovského mostu. „Studie potvrdila náš předpoklad, že ve stávající podobě by stavba radiály přinesla jen nové problémy. Hlavním úkolem je nyní začít co nejrychleji s opravou Barrandovského mostu, po kterém denně projede 140 tisíc aut, nejvíc ze všech pražských mostů,“ uvedl. Dodal, že most bude opravován po třetinách a uzavřeny budou vždy jen dva jízdní pruhy.

Zhruba 5,5 kilometru dlouhá Radlická radiála má navazovat na Rozvadovskou spojku a propojovat vnější a vnitřní okruh. V plánu je pět mimoúrovňových křižovatek a tři tunely, polovina trasy má vést pod zemí.

Proti stavbě, která má podle odhadů vyjít na 14 miliard korun, dlouhodobě protestuje řada místních obyvatel a spolků. Bojí se zvýšení dopravy a zhoršení životního prostředí. Podle dřívějších vyjádření zástupců sdružení projektantských firem Pudis a Satra, které stavbu připravují, se však projekt drží všech limitů pro danou oblast.

Video Studie ČVUT
video

Studie ČVUT dnešní stav Radlické radiály