Na pražské Výtoni by v budoucnu měly zastavovat vlaky. Ulevily by přetíženému metru

Na pražské Výtoni by měla vzniknout nová železniční zastávka. ČT to potvrdil náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Zastávka už je zanesena v metropolitním plánu a koncepční studii teď projednává Institut plánování a rozvoje a Správa železniční dopravní cesty. Zastávka by měla stát v těsné blízkosti nábřeží, její vznik ale bezprostředně souvisí s osudem železničního mostu, kde se zvažuje rekonstrukce či jeho zbourání a stavba nového.

„Nyní se bude zhodnocovat stav mostu, ale i když by se nedal rekonstruovat a postavil by se nový, zastávka na Výtoni vznikne. Máme ji už v metropolitním plánu a měla by stát na strategickém místě mezi Výtoní a Vyšehradem. A to v obou směrech,“ upřesnil Adam Scheinherr.

O studii teď jedná Institut plánování a rozvoje se SŽDC a Prahou 2. Využít by se v budoucnu mohl i samotný prostor pod viaduktem. „Myslím si, že je to na dobré cestě. Nyní se konají různá jednání. Mohla by se také konat architektonická soutěž, aby se využil i historický viadukt, pod nímž by mohly vzniknout například kavárny, ale to až hodně v budoucnu,“ vysvětlil mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.

Zastávka by mohla ulevit i přetíženému metru B. „Celá trať by se zatraktivnila. Byl by z ní přestup na tramvaje a všichni pracující na Karlově náměstí, co dojíždí, by mohli jezdit ze Smíchovského nádraží vlakem, a tím by se ulehčilo metru,“ doplnil Vácha. 

Nová zastávka na Výtoni by měla být součástí modernizace úseku mezi pražským hlavním nádražím a stanicí Praha-Smíchov. „Zahájení realizace předpokládáme kolem roku 2022. O podrobnostech celé stavební akce dosud jednáme i s příslušnou městskou částí,“ popsal mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Vyšehradské nádraží je blízko, ale cestujícím už sloužit nebude

Nedaleko nábřeží, kde má zastávka být, v minulosti již vlaky zastavovaly – na nádraží Vyšehrad, které ale přestalo fungovat v roce 1960. Z železniční stanice se stala pouze výhybna.  Na původním vyšehradském nádraží by ale železničáři již zastavovat nechtěli. Podle Marka Váchy je jednak problém v tom, že by vlaky zastavovaly v oblouku, což odporuje vyhlášce. „Současně kdyby vznikla zastávka v těchto místech, tak se sníží její atraktivita, jelikož už není tak blízko Výtoni,“ dodal mluvčí IPR. 

Navíc je budova nádraží Vyšehrad už několik let v havarijním stavu. Vlastní ji společnost RailCity Vyšehrad, která stavbu zatím neměla ambice opravit. Městská část Praha 2 také jedná s magistrátem o různých variantách odkupu budovy.

„Nyní je vše ve stadiu, že máme od firmy nabídku a nyní ověřujeme, co je pro nás přijatelné. V budově nádraží by mohlo nejpravděpodobněji vzniknout kulturní centrum, ale jde zatím o předběžné úvahy,“ řekl místostarosta Prahy 2 pro oblast správy majetku Michal Grundler.