Jihočeský kraj potvrdil územní rozhodnutí nutné pro přestavbu železničního uzlu v Brně

Jihočeský kraj rozhodl o přestavbě brněnského železničního uzlu. Nezrušil územní rozhodnutí tak, jak chtěli stěžovatelé, především spolek Děti Země, pouze ho v některých bodech upravil. Ministerstvo pro místní rozvoj přesunulo jednání do Českých Budějovic kvůli podjatosti jihomoravského krajského úřadu. Stěžovatelé se mohou ještě obrátit na soud.

Hlavní nádraží Brno
Zdroj: ČTK Autor: René Fluger

O posun ve stavebním řízení usiluje Správa dopravní a železniční cesty (SŽDC) jako investor zatím marně přes deset let. Územní rozhodnutí řeší variantu brněnského uzlu s odsunutým nádražím v místě dnešního dolního nádraží. Zároveň jde o variantu, která nepočítá s podzemní železnicí, tedy vedením tratě od Chrlic do podzemní části stanice. Jedna z tratí směřující do nádraží má vést památkově chráněným areálem Masné burzy. Tuto variantu také letos prosadilo navzdory stanovisku města a kraje ministerstvo dopravy.

Územní řízení začalo v roce 2005 a předchozí dvě územní rozhodnutí byla zrušena. Odvolání, o němž rozhodl Jihočeský kraj, podali stěžovatelé v roce 2013. „SŽDC se nyní s rozhodnutím seznamuje. Po vyhodnocení územního rozhodnutí bude stanoven další postup, který projedná Řídící výbor železničního uzlu Brno. Schválená studie proveditelnosti a potvrzené územní rozhodnutí dává prostor dále pokračovat v projektové přípravě,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Úředníci Jihočeského kraje vzhledem k tomu, kdy stavební řízení začalo, některé části v rozhodnutí vypustili a některé doplnili. „Měnily se zákony, čemuž se bylo potřeba přizpůsobit,“ řekl Jaroslav Hodina z krajského úřadu v Českých Budějovicích. Některá stanoviska ministerstva životního prostředí a podmínky pro výstavbu se staly závaznými. „V případě žaloby bude záležitost řešit soud v Brně,“ dodal Jaroslav Hodina.

Rozhodnutí úřadu přišlo v době, kdy už je po letech debat zřejmé, že nádraží, které je součástí přestavby uzlu, se přesune o kilometr na jih. Právě přesun nádraží je důvodem, proč Děti Země více než deset let vystupují proti územnímu rozhodnutí. Nové nádraží a přestavba uzlu má stát zhruba 50 miliard korun. Kdy se začne stavět a kdy by mělo být hotovo, není zřejmé. Přestavba je nutná kvůli tomu, že nádraží již nestačí vzrůstající poptávce po železniční dopravě.