Opravený Staroměstský jez na Ostravici chrání proti povodni. Poslouží i zvířatům

2 minuty
Zprovoznění Staroměstského stupně na řece Ostravici
Zdroj: ČT24

Staroměstský jez na řece Ostravici, který byl již ve špatném stavu, po náročných opravách lépe chrání proti velké vodě. A je také prostupný pro zvířata. Kompletní rekonstrukce jezu vyšla na padesát milionů korun.

Jez, který se nachází na hranici Frýdku-Místku a Starého Města, má za sebou kompletní rekonstrukci téměř za 50 milionů korun. Díky opravám, které financoval státní podnik Povodí Odry, na vodním díle vzniklo i dětské brouzdaliště a bezpečnostní prvky pro zásah hasičů. Ty poslouží v případě, že by se v okolí jezu někdo topil.

„Zlepšila se rovněž celková stabilita toku Ostravice. Dílo bude sloužit nejen vodohospodářům, ale také veřejnosti,“ poznamenala redaktorka České televize Lucie Botorová s tím, že jez u přilehlého hostince lidé využívali už na začátku minulého století.

Původní starý stupeň, který tady existoval řadu let, byl už ve špatném technickém stavu, a proto bylo nutné přistoupit k jeho rekonstrukci. Rekonstrukci jsme pojali velkoryse s tím, aby byl doplněn o rybochod, čili aby vyhovoval požadavkům na životní prostředí. Chtěli jsme také zpříjemnit rekreaci u vody obyvatelům.
Jiří Pagáč
generální ředitel Povodí Odry

Na návrhu rybochodu, tedy speciálního koryta pro ryby, se podíleli odborníci, kteří se zabývají vodními živočichy. Pro pomoc záchranářům při záchraně tonoucích jsou na pravém břehu zabudovány kruhy, za které se dá zaháknout lano a upevnit záchranářské náčiní.

„Jsou dimenzovány na tah několika tun, aby vydržely nápor i třeba za povodně. Stupeň má i funkci pro vodáky, protože na levém břehu je zařízení, kde mohou vystoupit z lodí, bezpečně je přenést dolů a pod stupněm zase na lodě bezpečně nasednout,“ řekl generální ředitel Povodí Odry Jiří Pagáč. Ostravice ale podle něj není pro vodáky příliš vhodná a v současnosti je nesjízdná.

V plánu jsou další opravy

Rekonstrukce Staroměstského jezu, který se nachází poblíž restaurace U Splavu, se dělala od loňského března. Na starosti ji mělo sdružení společností Zvánovec a Lesostavby Frýdek-Místek. Povodí Odry se postaralo také o vyzdobení jezu podle návrhu dětí ze základní školy ve Starém Městě.

Podnik nyní opravuje i dva jezy výše proti proudu řeky, v obou případech jde o stupně balvanitého typu. Do budoucna uvažuje také o rekonstrukci nedalekého jezu Riviéra. Povodí Odry je správcem vodních toků a vodních děl na území Moravskoslezského a částečně Olomouckého kraje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 5 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 5 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 12 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 15 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 17 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 19 hhodinami
Načítání...