V pondělí začne sanace skály u Krumlova. Práce by se měly stihnout do hlavní vodácké sezony

Sanace Barevné (Papouščí) skály u Českého Krumlova začne příští týden v pondělí, podle znaleckého posudku je totiž nutná bezodkladně. Lesy ČR za to zaplatí téměř šest milionů korun, potvrdila ČT mluvčí společnosti Eva Jouklová. Skoro tisícitunový skalní blok se může odlomit a zřítit do vody. Původně hrozilo, že kvůli tomu bude výrazně omezen provoz lodí na Vltavě, vodáci ale mohou kritický úsek překonat po levé straně řeky.

Nejdříve bude nutné pomocí pneumatického nářadí i strojů postupně odtěžit a shodit skalní pilíř. Podle odhadu to bude 500 metrů krychlových materiálu, který váží asi 1000 tun. První etapa potrvá nejdéle do 30. června. 

„Pokud bude nadále hrozit, že se odlomí další část horniny, druhá etapa naváže na první a může skončit asi v polovině července, což by bylo omezení pro vodáky. Pokud by znalec vyhodnotil, že už to není havarijní stav, tak by další práce začaly začátkem příštího roku,“ dodává Jouklová.

Havarijní stav vrcholové části Barevné skály nastal na jaře, přes zimu se totiž rozšířila jedna ze spár a hrozí odlomení skalního masivu. Lesy ČR si proto nechaly vypracovat znalecký posudek. Ten začátkem května potvrdil, že sanace je nutná bezodkladně. „Jiné řešení znalec vylučuje,“ uvedla Jouklová. V posudku byla také uvedena možnost sjíždět řeku i nadále. Ale u druhého – západního – břehu.

Povodí Vltavy situaci vyřešilo provizorním splavněním části jezu u Barevné skály. Upravilo koryto řeky u levého břehu, aby šlo jez sjet. Nebo vodáci můžou lodě a rafty přenášet pod levobřežní opěrnou zdí.

Vodáky porušující zákaz zastaví síť a trámy

Propustí u pravého břehu se nesmí jezdit od 10. května, zákaz ale někteří vodáci porušují. Povodí Vltavy kvůli bezpečnosti zahradí propust trámy nejpozději 28. května. Průjezd bude možný koridorem na druhé straně řeky.

Barevná skála na Vltavě
Zdroj: ČT24

Majitelé vodáckých kempů a půjčoven nainstalují před propust ještě síť. „Šlajsna bude úplně uzavřena a bude tam instalovaná síť, aby i vodáci, kteří by tam vjeli neúmyslně, nebyli ohroženi. Tou šlajsnou projet nepůjde, půjde projet druhou stranou řeky, koridorem, který je bezpečný. Někteří to proplouvají na vlastní nebezpečí,“ řekl ČTK Jiří Šefl z Krajského ředitelství Lesů ČR v Českých Budějovicích.

Hynek Beneš ze Státní plavební správy sdělil, že po dohodě s provozovateli půjčoven dají přímo do vodní cesty informační tabuli, aby byla informace jednoznačná i pro ty, kdo neznají plavební značení. „Dnes jsou na vodní cestě opatření a značení, aby se do prostoru, kde nebezpečí hrozí, nikdo nedostal. A je pak už na zodpovědnosti každého, pokud poruší význam plavebního značení. Je reálný předpoklad, že do začátku největší sezony, do začátku prázdnin, bude nebezpečná část skály odstraněna,“ řekl.

Vodácké kurzy na Vltavě: Instruktoři ukazují, jak bezpečně překonat úsek pod Barevnou skálou (zdroj: ČT24)

Loni splulo Vltavu podle odhadů 250 000 lidí. Letošní sezonu oficiálně zahájilo 21. dubna odemykání řeky v Českém Krumlově a ve Vyšším Brodu. V posledních letech přibývá na Vltavě cizinců, ti nejčastěji využívají gumové rafty.