Segwaye zmizí až za několik měsíců. Praha nestíhá připravit zákazové značky

Jízda centrem města na segwayích je zakázaná už od začátku srpna. Vozítka ale z ulic jen tak nezmizí. Chybí totiž zákazové značky. Praha chtěla problém vyřešit instalací dočasného dopravního značení v průběhu září. Městské části to ale podle ní odmítly. Zástupci Prahy 1 naopak tvrdí, že za zpoždění mohou magistrátní úředníci. Příprava a instalace stálého značení každopádně zabere několik měsíců.

Představitelé Prahy 1 po jednání s magistrátem uvedli, že zákaz segwayů by mohl být vymahatelný na konci listopadu. Podle místostarosty Richarda Bureše (ODS) a radního Ivana Solila (ČSSD) mohou za zpoždění pomalí úředníci magistrátu. „Liknavostí asi úředníků hlavního města, kteří nevyužili možnosti, které jim dává zákon a vyhlášky, došlo k tomu, že segwaye jezdí stále,“ řekl Solil.

Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) s tím ale nesouhlasí. „Nechápu, proč městské části, zejména pak Praha 1, nespolupracují. Je přece v našem společném zájmu, abychom dostali segwaye z ulic co nejdříve. Dočasné dopravní značení by to umožnilo alespoň v nejpostiženějších lokalitách. Praha 1 to ale bohužel odmítla s tím, že chce počkat na stálé značení,“ uvedl.

Magistrát podle něj městským částem nabídl instalaci na mostech mezi Prahou 1 a Prahou 7 a na Královské cestě. Praha 7 sice byla ochotná na dočasné řešení přistoupit, podmiňovala to ale souhlasem Prahy 1. Ta ale dočasné značení odmítla. Zákaz by podle ní nebyl tak dobře vymahatelný jako při stálém značení. Provizorní značky by prý také mohl kdokoliv přes noc odnést. 

Zákaz segwayů platí na rozsáhlém území. Podle Prahy tak zabere příprava a instalace stálých značek několik měsíců. Bez nich ale nelze zákaz vjezdu segwayů vymáhat. Lidé se jím řídit nemusí a také tak nečiní. Nic nezmůže ani policie. Podle nařízení by přitom měli ti, kdo na vozítku v zakázané oblasti jedou, dostat až dvoutisícovou pokutu.

obrázek
Zdroj: ČT24

Magistrát se snaží pomocí letáků upozorňovat turisty, že dvoukolky do centra nepatří. Ve chvíli, kdy zákaz kvůli chybějícím značkám ještě neplatí, tím ale podle provozovatelů vozítek působí jen zmatky. 

Půjčovny nicméně hodlají projížďky pořádat, dokud se značky neobjeví. Ani pak ale segwaye z hlavního města úplně nezmizí. Přesunou se mimo zakázanou zónu. Podle provozovatelů třeba na Prahu 6. 

  • V Berlíně jako v celém Německu mohou na segwayích jezdit jen lidé starší patnácti let, kteří mají řidičské oprávnění alespoň na moped. Zároveň smí segwaye jezdit pouze po cyklostezkách, případně na silnicích, není-li cyklostezka k dispozici. Na chodníky segwaye nesmějí a jízda v pěších zónách je povolena jen výjimečně například pro organizované turistické jízdy.
  • Zákony v Rakousku pohlíží na segwaye jako na jízdní kola, takže musí jezdit po cyklostezkách a podobně jako v Německu mohou na silnice jen v případě, že cyklostezka není k dispozici. Na chodníky nesmějí vůbec. Povolení jezdit v některých pěších zónách mají segwaye třeba ve Vídni, Linci nebo ve Štýrském Hradci.
  • V belgickém hlavním městě Bruselu segwaye mohou jezdit po chodnících v případě, že se pohybují menší rychlostí než šest kilometrů za hodinu. Pokud ale jedou rychleji, jsou vnímány stejně jako jízdní kolo a musí využívat části vozovky vyhrazené pro cyklisty, pokud je to možné.
  • V Británii nesmějí segwaye vůbec na veřejné komunikace. Jezdit na nich je možné jen na soukromém pozemku s povolením majitele. 
  • Ve Francii platí pro segwaye stejná pravidla jako pro chodce, a tak jsou běžnou součástí Paříže i dalších měst.
  • Na Slovensku mohou segwaye jezdit po chodnících, pokud neomezují chodce a nepřekračují rychlost chůze. Rovněž můžou jezdit po cyklostezkách.
  • V Barceloně nově nesmí segwaye v letních měsících na nábřeží. Město k zákazu přistoupilo po opakovaných stížnostech obyvatel.