Týden do Grand Prix - začala příprava dráhy, zítra přiletí motorky

Na Masarykově okruhu v Brně začaly přípravy na motocyklový závod Velké ceny. Ten letos odstartuje už po padesáté. Od pondělí je vjezd na dráhu zakázán a do celého areálu nesmí ani veřejnost.

„Za jeden den se musí udělat celý okruh, ideálně. Dělá nás to dvanáct lidí a nejhůře kryje červená barva,“ shrnul přípravy na Velkou cenu silničních motocyklů traťový komisař Jaroslav Havel. Ten spolu ostatními měl za úkol přetřít obrubníky podél trati. Přemalovat se musí nejen ty bílé, které jsou po celé 5 a půl kilometru dlouhé dráze, ale i ty barevné ve 14 zatáčkách a u startovní čáry.

Kvůli závodu je potřeba také přemalovat jednotlivé pozice na startovním roštu i samotnou startovní čáru. „Vždycky přijede španělský promotér Dorna a řekne si, jaká budou pravidla pro letošní rok, kde bude pole position, druhé, třetí místo,“ okomentoval zažitou praxi traťový komisař Jan Ulman.

Místo skelné vaty budou jezdce chránit vzduchové vaky

Do příprav se zapojilo ale mnohem více lidí, zhruba 70. Kromě natírání je totiž potřeba odklidit i třeba 4 tisíce balíků se skelnou vatou. „Balíky se dávají pryč, protože tam přijdou speciální vzduchové vaky, které promotér požaduje. A řekne si, do které zatáčky je máme umístit,“ vysvětlil důvod úklidu dispečer závodní trati Jan Navrátil.

Vzduchové vaky jsou totiž pro závodníky bezpečnější. V zatáčce jedou i 150kilometrovou rychlostí a balíky se skelnou vatou by případný pád neztlumily dostatečně. „Pokud do toho vletí jezdec sám bez motorky, tak se mu nic moc nestane, ale horší je, když letí před motorkou a ona ho tam jakoby zazdí,“ dodal dispečer.

Zbývá spravit díry, zkontrolovat kačírek a zabydlet závodníky

Další den čeká brigádníky i komisaře spravování děr na dráze, které tam zůstaly po pádech jednotlivých jezdců. Ti po trati totiž jezdili v průběhu celého roku. Zároveň se také musí zkontrolovat kačírek, což je štěrk vedle zatáček. V úterý taktéž do jihomoravské metropole přiletí pět boeingů s vybavením – jak motorkami, tak třeba právě vzduchovými vaky. A následovat je budou samotní jezdci, kteří se od zítřka začnou do města sjíždět. Nakonec ve čtvrtek budou celou dráhu kontrolovat komisaři, kteří si ji celou projdou pěšky. V okolí okruhu už stojí 300 kamionů, které se postupně mění na zázemí jednotlivých týmů.

Zítra proběhne i jednání rady města Brna, která bude řešit finanční podporu Velké ceny. Ta je stále nejistá, stejně jako osud dalšího ročníku Grand Prix. Pokud se podpora do  začátku Velké ceny nevyřeší, další závod v rámci Moto GP už se v Brně pravděpodobně nepojede.