V Náchodě se prodloužily kolony - opravují klíčovou křižovatku

V Náchodě začali opravovat klíčovou kruhovou křižovatku na tranzitní silnici z Hradce Králové do Polska. Oprava bude trvat téměř pět měsíců. Provoz je řízen kyvadlově, od úterního rána se tak na příjezdových trasách tvořily kolony. Podle policie se řidiči musejí připravit na čekání i na objížďkách.

Řidiči by se podle policejní mluvčí Evy Prachařové měli Náchodu, pokud mohou, raději vyhnout. Křižovatka u Čedoku je nejsložitějším dopravním uzlem ve městě, sbíhá se na ní doprava ze čtyř směrů - od Hradce Králové, Polska, Červeného Kostelce a Broumova. 

Zpravodaj ČT Přemysl Šrámek uvedl, že průjezd Náchodem v úterý odpoledne trval kvůli opravě kruhového objezdu a prodlouženým kolonám asi o 20 minut déle, než jaká byla dosud obvyklá doba projetí městem. Konkrétně kolem 15:00 trval průjezd Náchodem asi 30 minut.

Policie v ulicích města posílila hlídky, které pomáhají s usměrňováním dopravy. Kyvadlový provoz na křižovatce řídí od 06:00 do 18:00 pracovníci stavby, v ostatní době semafory. Po celou dobu stavby je také otočen jednosměrný provoz v ulici Volovnice, která slouží pro objížďku autům od Broumova a Červeného Kostelce.

  • Podrobnější informace o doporučených objízdných trasách a organizaci kyvadlové dopravy nabízí web města Náchoda.
  • Policie prosí všechny, kteří v kolonách v Náchodě uvíznou, aby nezastavovali na fungujících kruhových objezdech, protože blokují dopravu a situaci tak ještě zhoršují.

V úterý byl také zcela uzavřen průjezd pod železničním viaduktem, který stojí těsně vedle opravovaného objezdu a pod kterým vede doprava z Náchoda směrem na Broumov a Červený Kostelec. Ve druhé etapě stavby od 24. září do 24. listopadu bude možný jednosměrný průjezd pod viaduktem směrem na Broumov a Červený Kostelec. Objížďky kvůli uzavření viaduktu vedou pro značnou část aut přes Běloves. 

Nová křižovatka bude větší a doprava plynulejší

Nová kruhová křižovatka má zlepšit plynulost a bezpečnost dopravy ve městě. Objezd se z dosavadního místa posune směrem do Pražské a Raisovy ulice a bude výrazně větší. Také bude mít dva takzvané bypassy, které by měly zlepšit plynulost dopravy.

V Náchodě na jaře už jeden kruhový objezd opravovali, řidiči čekali v kolonách

Náchod patří k dopravně nejzatíženějším městům v hradeckém kraji, denně jím projede několik desítek tisíc aut. Stavbaři už letos od poloviny března do poloviny června opravovali objezd zvaný Slávie, takže řidiči na průjezdu městem čekali v dlouhých kolonách. Slávie přitom leží na stejné silnici, jen asi 200 metrů od nyní opravovaného kruhového objezdu. Náklady na opravu obou objezdů činí zhruba 50 milionů korun, investorem je Ředitelství silnic a dálnic.

Eva Prachařová, mluvčí náchodské policie připomněla, že při opravách kruhového objezdu Slávie museli v některých dnech kamiony na začátku Náchoda nebo na obchvatu České Skalice úplně odstavovat. „Nedá se vyloučit, že k takovému opatření budeme muset sáhnout i nyní,“ konstatovala Eva Prachařová. 

image_663131
Zdroj: David Taneček/ČTK

Obyvatelé Náchoda proti nadměrné dopravě každoročně protestují. Řešením by mohl být obchvat, ale toho se ani po 17 letech slibů nedočkali. Městem každý den projede 30 000 aut. Starosta Jan Birke (ČSSD) nedávno uvedl rekord, na který ale ve městě rozhodně nejsou pyšní: Za osm hodin Náchodem projelo 4985 kamionů. 

Rychlostní silnice na polské hranice v roce 2022

Náchodu a dalším městům by pomohlo dobudování dálnice, respektive rychlostní silnice až na polské hranice. Právě možnost urychlit její výstavbu se řešila na konci června v polské Lubawce. Vyrazili tam i nespokojení čeští starostové, jejichž města trpí projíždějícími kamiony. Ty směřují od Hradce Králové na hraniční přechod v Náchodě-Bělovsi a dál do Polska a Pobaltí.

Rychlostní silnice R11 by měla od Jaroměře navázat na dálnici D11, která dosud končí několik kilometrů před Hradcem Králové. Hranici by měla překročit v Královci na Trutnovsku a dál v Polsku pokračovat - to už s označením S3 - směrem na město Bolków.

Tento nový silniční tah by měl od obcí a měst na Náchodsku odklonit každý den polovinu kamionů jedoucích do Polska. Starosta Náchoda Jan Birke (ČSSD) k tomu na konci června dodal, že podle posledních údajů by hraniční přechod Lubawka měl mít kapacitu 11 000 vozů. Kdyby se poté provoz v Náchodě skutečně snížil na 50 procent, mohlo by tam podle starosty projíždět 3 000 kamionů a zhruba 18 000 osobních aut. A to už by podle Jana Birkeho Náchodu do jisté míry ulehčilo.

Živý vstup UvR - Oprava klíčového kruhového objezdu v Náchodě (zdroj: ČT24)