Pardubice - Odvážný projekt nejmodernější regionální odbavovací haly na pardubickém letišti vzal za své. Původně měl nový terminál stát 300 milionů korun, nakonec bude projekt mnohem méně ambiciózní. Pardubický kraj a město chtějí stavbu zlevnit až o dvě třetiny. Letiště trápí úbytek zájmu klíčové ruské klientely.
Rusové už do Pardubic nelétají, nový terminál letiště bude skromnější
Současný provizorní terminál vznikl z vojenské jídelny. Pardubické letiště plánuje už pět let výstavbu nové, moderní haly. Ta měla podle původního záměru odbavit až půl milionu cestujících ročně. Hejtmanství ale od projektu ustoupilo, odbavovací hala by měla stát maximálně sto milionů korun.
„V Pardubicích se nestaví nová Ruzyň, je to malé regionální letiště, které potřebuje dostatečné zázemí pro charterové lety a pravidelné linky,“ vysvětluje hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD). Kraj ani město jako vlastníci letiště totiž nemohou čerpat na stavbu terminálu evropské dotace. „Jsem pro stavbu letiště, ale za rozumné peníze,“ říká primátor Pardubic Martin Charvát (ANO).
O levnější variantě terminálu jednala rada města. Ještě tento týden chce pracovní skupina regionálních politiků navštívit Karlovy Vary. Ty totiž postavily odbavovací halu právě za zmíněných 100 milionů korun. „V roce 2009 byla krize ve stavebnictví,“ říká o podmínkách při stavbě karlovarského terminálu náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jakub Pánik (ČSSD).
Pro špatné hospodářské výsledky hrozí letišti insolvence
Obě letiště, karlovarské i pardubické, se potýkají s úbytkem cestujících. Ruských turistů je letos o polovinu méně než vloni. Příčinou je konflikt na Ukrajině, který vedl k uvalení sankcí a pádu rublu.
Pardubické letiště proto letos skončí ve ztrátě. Současné vedení společnosti však nepředložilo návrh na řešení situace. „Přílišná fixace na ruskou klientelu byla manažerská chyba, do Pardubic Rusové přestali létat. Jiná letiště nám lety přebrala. Varovná čísla mělo vedení i akcionáři k dispozici už v průběhu podzimu loňského roku, ale nereagovali na to,“ uvedl předseda představenstva společnosti Pavel Svoboda. Kraj a město proto plánují v čele firmy změny.
Pravidelné linky i nepravidelné lety do Ruska tvořily většinu příjmů pardubického letiště, letní rekreační charterové lety jsou pouze doplňkem. Pravidelné spojení s Moskvou však skončilo, letecká společnost Transaero začala létat z Moskvy do Prahy. Pardubicím zůstaly jen pravidelné lety do Petrohradu. Linka do Moskvy by se mohla na podzim do Pardubic vrátit, i když zřejmě v menším rozsahu. Za minimální počet pasažérů nutných pro ekonomické přežití letiště považuje Pavel Svoboda 80 až 100 tisíc přepravených lidí ročně. Loňský zisk před zdaněním činil asi devět milionů korun, rok předtím to bylo téměř 23 milionů.
Pokud by se špatné výsledky opakovaly, hrozila by letišti insolvence. „Potřebujeme krizový management, který řekne, zda je letiště po 15 letech existence na zrušení, nebo se manažersky oživí a získá další příležitosti,“ dodává Svoboda.