Sesuv nezničil jen dálnici, ale i trať. Na tu se zapomnělo

Lovosice – Již dva roky končí železniční trať, která vedla z Teplic do Lovosic, v Radejčíně. Zbytek tratě vzal sesuv půdy, který je známý především proto, že také zničil část nedaleké dálnice D8. Stát se ale nyní zabývá pouze opravou dálnice. Rekonstrukci železnice odkládá i přes nespokojenost cestujících a naléhání Ústeckého kraje.

Trať přetnutá sesuvem marně čeká na obnovu (zdroj: ČT24)

Mezi Teplicemi a Radejčínem jezdí vlaky tak jako dříve, ale na radejčínské zastávce musí cestující přestoupit do autobusu a posledních čtrnáct kilometrů se přepravit jím. „Raději bychom jeli vlakem, ale když je výluka, tak co máme dělat,“ podotkl jeden z cestujících, kteří v Lovosicích pravidelně nastupují do autobusu náhradní dopravy.

Že by se mezi Lovosicemi a Radejčínem vlaky opět rozjely, nelze v blízké budoucnosti očekávat. Pro stát je hlavním úkolem opravit nedalekou dálnici D8. Tu před dvěma lety poškodil tentýž sesuv svahu podmáčeného přívalovými dešti jako trať – byly to deště, které způsobily rozsáhlé povodně a poškodily kabely v tunelu Blanka. Nic na tom nemění fakt, že dálnice přes České středohoří ještě není v provozu, zatímco po železnici by denně jezdily stovky lidí. „Přednost má před obnovením železnice právě dálnice D8,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

SŽDC odhaduje, že náklady na opravu půjdou do stamilionů. Ústecký kraj sice trvá na tom, aby je stát investoval, jak ale upozornil Bohumil Augusta, jednatel společnosti KŽC Doprava, která provozuje historické výletní vlaky na některých tratích se zrušeným pravidelným provozem, SŽDC v podobných případech už nechala zaniknout několik lokálek. „Takových příkladů je mnoho, zejména v letech 2010 až 2012, kdy bylo tak zvané černé období železnice v tomto státě,“ podotkl.

I krajští radní si začínají připouštět myšlenku, že vlaky z Lovosic do Radejčína již nikdy nepojedou. Radní pro dopravu Jaroslav Komínek však zdůraznil, že bude chtít, aby SŽDC peníze, které by ušetřila za opravu, investovala „na této trati v jiných místech, aby zůstala zachována alespoň v současném režimu“.