Projektant: Na letiště měly z Veleslavína jezdit vlaky, s autobusy se nepočítalo

Praha – Krátce před otevřením nového úseku metra A z pražských Dejvic přes Veleslavín do Motola vzbudila pozornost stanice Nádraží Veleslavín, kde nově bude končit nejvytíženější autobusová linka z Letiště Václava Havla a cestující budou přestupovat na metro – autobus bude ovšem zastavovat u výstupu z metra, který nemá eskalátor. Generální ředitel Metroprojektu David Krása uvedl, že v projektu pohyblivé schodiště nebylo proto, že se původně s přestupováním na letištní autobus nepočítalo – spojení měly v době otevření metra již zajišťovat vlaky z nového veleslavínského nádraží.

Nádr. Veleslavín: Eskalátor k autobusu není, protože měl být k vlaku (zdroj: ČT24)

Téma chybějícího eskalátoru na přestupu z metra na autobus 119 u veleslavínského nádraží otevřelo v minulém týdnu Letiště Praha, když oznámilo, že místo něj najme portýry, kteří budou cestujícím po většinu dne pomáhat s těžkými zavazadly – přestože cestující, kteří je neunesou, mohou využít výtah, který však ústí na jiném místě, než je zastávka. Pražský magistrát poté čelil kritice veřejnosti a náměstek pro dopravu Petr Dolínek nakonec oznámil, že buď eskalátor nebo alespoň dopravník na zavazadla co nejdříve vznikne.

Kritika se snesla také na hlavu autora projektu, společnost Metroprojekt. Podle jejího generálního ředitele Davida Krásy je ale příčinou, proč u přestupu na letištní autobus chybí pohyblivé schody, původní předpoklad, že se na autobus z metra vůbec přestupovat nebude. „Původně se metro plánovalo zároveň s výstavbou nové železniční stanice Praha-Veleslavín. Dominantní přestupní vazba mezi metrem a vlakem byla plánována jako možné napojení na letiště,“ upozornil David Krása. Připustil však, že vlak na letiště nebude z Veleslavína jezdit ještě roky. Dostavba eskalátorů tak podle něj připadá v úvahu. „Bylo by to na několik let, než se železniční stanice postaví, řešení, které by přispělo komfortu,“ podotkl.

Přečtěte si více o prodloužení metra a změnách v MHD od 7. dubna.

Přečtěte si o architektuře nových stanic trasy A.

Stanice metra Nádraží Veleslavín
Zdroj: ČT24/Jan Langer

Železniční trať na letiště – pro kterou se vžilo označení rychlodráha, ale pravděpodobně povede z velké části v trase staré buštěhradské dráhy, ačkoli by měla být elektrizovaná a nejspíše i dvoukolejná – bude odbočovat z hlavní trati na Kladno. V minulosti politici hovořili i o možnosti, kdy by vlaky z letiště nezajížděly do centra Prahy a na nádraží Veleslavín se z nich přestupovalo na metro. Plánované propojení podzemní dráhy a železnice je patrné i z architektonického vyznění nové stanice metra, které dominují velké hodiny v nádražním stylu. Protože však železnice zůstává ve staré podobě, ve skutečnosti zatím přímé propojení metra s vlaky neexistuje – do vlaků se nastupuje od staré nádražní budovy, která je na opačné straně kolejiště než stanice metra. Cestující tak budou muset nádražní areál zdlouhavě obcházet.

Nádraží Veleslavín – navazující doprava
Zdroj: ČT24