Sprejeři způsobují škody za desítky milionů. ČD nasadily Anti-graffiti tým

Brno - Stačí pár minut a tři lidé posprejují vagon v délce 25 metrů. Nelegálním graffiti pravidelně sprejeři způsobují škody za několik desítek milionů. České dráhy (ČD) proto začaly spolupracovat s Anti-graffiti týmem. V Brně působí tři jeho členové. I díky nim ČD evidovaly minulý rok škodu jen za 8 milionů. Ještě v roce 2011 to přitom bylo třikrát víc.

„Věnujeme se převážně bojovým sportům a trénujeme pětkrát týdně. Někdy i o víkendu,“ řekl šéf Anti-graffiti týmu. Skupina pracuje pro ČD od roku 2012 a její členové jsou především bývalí zaměstnanci armády a policie. Díky nim se podařilo snížit vandalismus na drážním majetku o 50 procent. „Fungujeme po celé republice a máme vytipovaná místa, kam dát naše lidi,“ vysvětlil. Přestože se jim se sprejery daří bojovat, počet nelegálního graffiti vzrostl za poslední čtyři roky o 40 procent.

„Sprejeři jsou většinou fyzicky zdatní, co se týká běhu. Navíc znají cestu, kterou se dají na útěk,“ popsal výhodu vandalů šéf týmu. S tím souhlasí i mluvčí ČD Kateřina Šubová. „Jsou velice rychlí a neustále vymýšlí nové způsoby, jak uniknout. Dá se říci, že chování těchto skupin je čím dál tím organizovanější, sofistikovanější a zároveň stoupá i jejich agresivita,“ popsala sprejery mluvčí. Kolik stojí nasazení anti-graffiti týmu, neprozradila. Tvrdí ale, že se jim vyplácí. Celá pětina z osmimilionové škody vznikla na jižní Moravě.

Anti-graffiti tým trénuje dvě hodiny denně (zdroj: ČT24)

Se sprejery bojují i dopravní podniky a města

Sprejeři se prý vrací do měst a škody na budovách vzrostly za poslední 3 roky o deset milionů. I v Jihomoravském kraji přibývá hlášených případů – od roku 2011 jich přibylo asi 200. S vandaly bojuje i brněnský dopravní podnik, který každoročně hlásí škody kolem pěti milionů. Ten se spoléhá hlavně na kamerový záznam. „U 29 tramvají, kde ten kamerový systém funguje už dlouhodobě, nemáme zaznamenány škody a nejsou tam ani poškrábaná skla,“ popsala úspěch v boji nejen se sprejery mluvčí podniku Linda Hailichová. Kamery proto postupně dopravce rozšiřuje i do dalších vozů. Města si ale zatím musí vystačit pouze s průběžným odstraňováním graffiti. Každý rok na tyto účely z rozpočtů vyčleňují od statisíců až po několik milionů korun.