Praha – Znovuotevření vyšetřování zadání auditu v pražském dopravním podniku považuje bývalý primátor hlavního města Bohuslav Svoboda (ODS) za důsledek rozhodnutí soudu v případu Opencard. V něm figuroval Svoboda jako jeden z obžalovaných, ale soudce případ vrátil policii k došetření. Současný poslanec vyjádřil v Interview ČT24 předsvědčení, že proto policie sáhla po dříve odloženém trestním oznámení.
Exprimátor Svoboda: Opencard soud vrátil, tak policie vytáhla audit DPP
V souvislosti s novou žádostí o vydání k trestnímu stíhání hovořil Bohuslav Svoboda o snaze o jeho kompromitaci. Odkázal na rozhodnutí soudu v jiném případě, kde byl obviněn spolu s dalšími bývalými radními kvůli prodloužení smlouvy na správu systému Opencard – soudce případ vrátil policii k dopracování, což považuje Svoboda za úspěch, ale také motiv k návratu ke staršímu případu. Ten policie dříve odložila, nyní se k němu vrátila, podle Svobody na pokyn státního zástupce. „Kauza Opencard se uzavřela a já bych se třeba mohl stát nebezpečným po nějakých volbách,“ řekl Bohuslav Svoboda v Interview ČT24.
Primátor směl uzavřít smlouvu sám, zřejmě jde o přesnou cenu
Staronové trestní stíhání se týká smlouvy na audit v dopravním podniku s advokátem Václavem Láskou. Podle policistů uzavřel Svoboda kontrakt bez schválení městskou radou. Svoboda však tvrdí, že to v té době bylo možné. „Primátor má pravidla hospodaření, fond, ze kterého si může najímat poradce, může si najímat někoho, kdo mu udělá auditní nález. Jediné, co musí, je vejít se do sumy, která je daná,“ poukázala bývalá hlava města. Totéž uvedl i Václav Láska, podle kterého neodpovídá suma, o níž hovoří policie, skutečné ceně jeho služeb, resp. odpovídá ceně s DPH. To přitom může být zásadní, protože suma uváděná policií zřejmě překročila povolený limit, zatímco Láskova částka bez DPH nikoli. „Limity byly nastaveny při odměně, která se počítá bez DPH,“ upozornil však Láska.
Bývalý primátor upozornil, že trestní oznámení, ke kterému se policie nyní vrátila, podal bývalý ředitel dopravního podniku Martin Dvořák. Naznačil přitom, že vidí souvislost mezi žádostí o své vydání s auditem, jehož výsledky vedly i k Dvořákovu obvinění. „Já jsem vstoupil do dopravního podniku, což je podnik, který je stoprocentně vlastněn Prahou a Praha mu dává 14 miliard ročně jako subvenci na provoz. (…) Já jsem zahájil audit v dopravním podniku, protože jsem měl naprosto jasné indicie, že tam unikají peníze – obrovské množství peněz za obrazovky, jízdenky, všechno možné. Audit skončil tím, že byla podána tři trestní oznámení,“ shrnul bývalý primátor.
Návrat k papírovým kuponům? „Krok zpátky,“ hodnotí exprimátor
Předchozí Svobodovo trestní stíhání, které se týkalo i dalších radních, kteří schválili prodloužení smlouvy Prahy se společností Haguess na provozování Opencard, se ještě může před soud vrátit, státní zastupitelství počítá s opětovným podáním žaloby. Bývalý primátor ale někdejší rozhodnutí rady hájí. Byla to podle něj nejlepší možnost, jak zajistit další fungování elektronického jízdného – na rozdíl od postupu současné rady, která schválila jako záložní plán návrat k papírovým časovým jízdenkám. Rozhodnutí současného vedení města Svoboda kritizoval: „Také jsme mohli rozhodnout, že ji zrušíme a vytiskneme papírové kupony. Ale znamenalo to vyhodit oknem miliardu, kterou už to stálo, znamenalo to znepříjemnit život Pražanům. Je to krok zpátky. Žádné velké město v takové podobě už své jízdní věci neřeší.“
Potřeba podle něj není ani nový posudek, jak s Opencard dále naložit, protože takových vzniklo nejméně pět. „Posudky hovoří jasnou řečí. Hovoří o tom, že se ta karta musí v nějaké podobě rozvíjet. Má-li mít smysl, musí to být karta, která bude mít více funkcí,“ shrnul Bohuslav Svoboda. Dodal, že naopak nemá smysl snažit se odkoupit zdrojové kódy. O to se přitom pokoušela již Hudečkova administrativa, která vedla město rok a půl od pádu primátora Svobody do nástupu současné primátorky Krnáčové. „Vůbec není potřebné kupovat zdrojové kódy. To je stejné, jako byste kupovali zdrojové kódy na Apple, tomu nikdo nerozumí. Ale potřebujete mít takovou smlouvu, která umožní, aby to fungovalo,“ míní však lékař, který v čele města stál v letech 2010 až 2013.
V současnosti funguje Opencard bez podpory, protože smlouva mezi městem a společností eMoneyServices, jež od Haguessu práva odkoupila, vypršela s koncem ledna. Ještě před koncem kontraktu přestalo fungovat objednávání nových karet prostřednictvím internetu. O osudu červených kartiček budou zástupci města a eMoneyServices jednat ve čtvrtek.