Novou dálnici řidiči stále hledají, chybí značky

Táborsko – Řidiči sice po nových úsecích dálnice D3 jezdí už rok a půl, ale v okolí dálnice stále chybí kompletní dopravní značení. V okolních městech není navigační systém, který by na dálnici řidiče navedl. Ředitelství silnic a dálnic loni v květnu slibovalo, že značení nainstaluje v průběhu podzimu roku 2014. Zatím ale neskončilo ani výběrové řízení a značení pořád chybí.

Příklad první – průjezd Táborem. Poblíž místa, kudy se štáb ČT pohyboval, jsou dva nájezdy na dálnici, ale značený není ale ani jeden. Pokud by se řidič orientoval podle směrových tabulí na České Budějovice, dostal by se na původní silnici E55. Na nájezd, kterým do Tábora sjel, se už nedostane.

Stejnou zkušenost jako štáb ČT má i jeden z oslovených řidičů: „Když se člověk potřebuje z centra Tábora nebo ze Soběslavi dostat na dálnici, tak pokud tu cestu nezná, nemá šanci.“

Podle starosty Tábora Jiřího Fišera (T2020) už bylo Ředitelství silnic a dálnic vyzváno, aby značení zlepšilo: „Zejména na sjezdu na jihu Tábora.  Zatím se příliš mnoho nezměnilo, ale lidi už si taky zvykli," uvedl Jiří Fišer.

Křižovatka v Táboře
Zdroj: ČT24

Příklad druhý – Soběslav. V Soběslavi sice navigační systém ve směru na dálnici je, ale pouze na hlavní silnici E55. Dál není nic. Jízda je tedy spíš intuitivní - řidiče dovede do vilové zástavby, kde by nájezd na dálnici tušil jen málokdo. Tuto zkušenost potvrdila i jedna z oslovených obyvatelek Soběslavi: „My jezdíme jakoby na Choustník, tam to taky chybí – nikde to tam není napsané.“

Chybějící značení už v květnu 2014 kritizoval starosta Soběslavi: „Při minulé turistické sezoně to byla tragédie. Těch bloudících turistů je strašně moc,“ uvedl v květnu 2014 starosta Soběslavi Jindřich Bláha.

V Soběslavi řidič vjíždí do vilové čtvrti
Zdroj: ČT24

Ředitelství silnic a dálnic už v minulosti připustilo, že původní projekt s naváděcím systémem nepočítal. Rozjel se až rok poté, co na dálnici vjela první auta. V květnu 2014 k tomu zástupce ŘSD uvedl: „V základním projektu to nebylo řešené, takže jsme loni zadali dokumentaci pro stavební povolení a následně v letošním roce, na začátku roku, se začala zpracovávat dokumentace pro provádění stavby a pro zadání výběrových řízení. V současné době to je před dokončením, mělo by to být do konce měsíce hotové. A následně se budeme dohadovat ještě s krajem ohledně toho, kdo to značení bude provádět. Většinu toho budeme provádět my, ale ty vzdálenější cíle se snad dohodneme s krajem, že by něco zajišťoval i on,“ uvedl v květnu 2014 Jan Kudrle z Ředitelství silnic a dálnic České Budějovice.

Podle původních plánů mělo být značení hotové v druhé polovině roku 2014. V květnu loňského roku to sliboval Jan Kudrle z ŘSD České Budějovice.

Značení v Soběslavi na silnici E55
Zdroj: ČT24

„Jde o velice rozsáhlou akci, projekt značení v širokém okolí D3, to znamená konzultace s policií, konzultace s místními samosprávami, s krajem. Hledáme samozřejmě projektanta, zhotovitele a hledáme ideální řešení tak, aby řidiči měli veškeré informace v širokém okolí dálnice D3,“ uvedl Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Podle Jana Rýdla by instalace chybějících značek měla být hotova do tří, nejpozději do čtyř měsíců, takže na svém místě by měly značky být do května letošního roku. „Nyní soutěžíme o zhotovitele, tedy toho, kdo to pro nás nakonec udělá, a předpokládáme tu zakázku kolem 3 200 000 korun,“ uzavřel Jan Rýdl, mluvčí ŘSD.

Trefit na dálnici D3 je stále problém (zdroj: ČT24)