Alternativní dopravní prostředky musí ustoupit autům

Praha - Pražský magistrát chystá omezení pro některá alternativní vozidla, například pro rikši. Podle radních Prahy 1 vládne v přepravě turistů v centru města chaos. Tyto jízdy často brzdí automobilový provoz a úřadům chybí možnost, jak je regulovat. Změna by měla přijít s novelou tržního řádu.

V ulicích centra Prahy se mezi automobily a tramvaje pletou koňské drožky, historické vozy a rikši – a výrazně tak zpomalují dopravu. Tak vysvětlují důvody, proč zavést přísnější pravidla pro fungování dopravních služeb, radní Prahy 1. Největší pozornost ale upírají na rikši. „Já si umím představit existenci takovéto služby, ale v nějaké redukované formě. To znamená, nesmí být tak hypertrofovaná, jak je tomu dnes,” tvrdí Karel Koželuh (SNK-ED), radní pro dopravu z Městské části Praha 1.

Podle Evy Novákové, ředitelky Živnostenského odboru Magistrátu hlavního města Prahy, by tyto služby měly být tržním řádem definovány a měly by být stanoveny určité trasy, na nichž by byly poskytovány. Nová regulace by se ale zřejmě nevztahovala na koňské drožky, které podle radních první městské části mají dlouhou tradici a dávají ulicím atmosféru. Pokud jde o vyhlídkové jízdy historickými vozy, radním ani tak nevadí, že brzdí dopravu, jako to, že jednotlivé společnosti zneužívají parkovací systém.

Firma provozující cyklotaxíky se chystaným změnám tržního řádu, které by byly zaměřené víceméně jen na ni, podivuje: „My v současné době provozujeme v centru Prahy 20 kusů vozítek pro celé město, což je v celkovém masovém měřítku dle našeho názoru velmi nízký počet,” protestuje Karolína Irisová, mluvčí společnosti Velotrix. Regulovat přepravu pro turisty je sporné, říkají dopravní odborníci. Tyto alternativní dopravní prostředky jsou zklidňujícím prvkem, který se osvědčil v řadě evropských metropolí. „Na velotrixy je třeba pohlížet jako na významný příspěvek do Pražské památkové rezervace,” zdůrazňuje Michal Křivohlávek z projektu Auto*Mat.

Opravdový boom cyklotaxíků teprve přijde, domnívá se provozovatel této služby, a to za pět a více let, až motoristé budou muset za vjezd do centra platit mýto.