Vlak a otevřené závory – výsledek krádeží kabelů

Krupka (Teplicko) – Závory jsou zvednuté, výstražná světla zhasnutá, a přesto se blíží vlak – takové jsou výsledky „práce“ zlodějů, kteří bez ustání řádí v Ústeckém kraji. Kradou části železničního zabezpečovacího zařízení a napomáhají tak tragédii. Po výpadku zabezpečení nefungují přejezdy ani návěstidla. Výsledkem většinou je zastavení provozu nebo velmi pomalá a opatrná jízda vlaků. Vše ale také může skončit srážkou na přejezdu nebo dokonce krvavým střetem dvou vlaků. Správa železniční dopravní cesty proto volá po změně pravidel pro výkup kovů, aby se krádeže u kolejí zločincům nevyplatily.

Málokterý řidič je natolik zodpovědný, že se před přejezdem rozhlédne, i když nesvítí výstražná světla, a tak může mít i pomalá jízda vlaku vážné následky. Když naposledy zloději na Teplicku ukradli součásti zabezpečovacího zařízení, jezdily vlaky mezi Krupkou a Proboštovem u Teplic pětikilometrovou rychlostí. I tak se nachylovalo k nehodě. „Projíždělo auto a najednou – k mému zděšení – pět metrů přede mnou jede vlak. Já jsem se rozdejchával ještě pět metrů za tím. Půl hodiny jsme potom stáli. To jsem ještě nezažil, byl to šok,“ popsal řidič Karel Souček, jak se ocitnul přímo před jedoucím vlakem. „Měla jsem pocit, že umřu,“ doplnila jeho spolujezdkyně Jiřina Veličková.

Ačkoli řidič zanedbal svou povinnost chovat se při nefunkci bílého světla, jako když vjíždí na přejezd bez zabezpečovacího zařízení, všichni se shodují, že za jeho šok – stejně jako případné ještě vážnější následky – mohou zloději barevných kovů.

Reportáž Jana Stuchlíka (zdroj: ČT24)

Na severu Čech mizí železniční vybavení ve velkém, přestože zlodějům hrozí zvýšený trest – nepáchají totiž pouze krádež. „Případ šetříme pro podezření ze spáchání přečinu poškození cizí věci a poškození obecně prospěšného zařízení,“ komentovala krádež na přejezdu v Krupce policejní mluvčí Ilona Novotná.

Železničáři v oblasti se snaží krádežím zamezit i tak, že když zjistí, že se něco děje se zabezpečovacím zařízením, nepředpokládají běžnou poruchu a rovnou na místo volají policii. „Už se nám v několika případech ve spolupráci s Policií České republiky podařilo chytit pachatele přímo při činu,“ upozornil Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty, které trati a jejich vybavení patří.

Jediné, co by mohlo nájezdy zlodějů kovů na železnici razantně omezit, by podle SŽDC byla změna pravidel pro výkup kovů. Bez ní budou poruchy, pomalé jízdy a nebezpečné situace na přejezdech i tratích dál na denním pořádku.