Praha - Magistrát zřejmě definitivně upustí od záměru vrátit tramvaje na Václavské náměstí. S Prahou 1 se dohodl, že by tramvaje mohly jezdit ze stanice I. P. Pavlova kolem Hlavního nádraží až k Masarykovu nádraží, oznámil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) s tím, že jeho strana bude muset pro tento návrh sehnat na magistrátu politickou podporu. Změna podle něj půjde ruku v ruce s přestavbou magistrály u budovy Národního muzea.
Tramvaje se už na Václavák zřejmě nevrátí
„Poslední dohoda s Prahou 1 je, že tramvaj spojující Vinohrady a tramvajovou větev od Karlova náměstí po Senovážné náměstí by byla propojena úsekem vedoucím ulicí Washingtonovou, a propojující tak oblast dvou budov Národního muzea, a napojovala by se na křížení Bolzanovy a Opletalovy ulice,“ řekl primátor města Tomáš Hudeček (TOP 09). Podle něho začalo zpracovávání změny územního plánu, která by to umožnil.
Návrat tramvají na Václavské náměstí schválila před časem rada města. Zpracování změny územního plánu mělo trvat zhruba dva roky. Opozice se ale postavila proti. „Jsem přesvědčen, že bychom se měli zabývat rozvojem kolejové dopravy tam, kde opravdu chybí,“ řekl zastupitel za ČSSD Karel Březina. Dlouho diskutovanou změnu plánu tak nakonec poslali zastupitelé k ledu. Proti byla i první městská část, která jako alternativu navrhovala prodloužit trať k Hlavnímu nádraží.
Lomecký uvedl, že se zatím jedná pouze o záměr, jehož realizace je daleko. Spolu s prodloužením tratě by se ale podle něj měla změnit i podoba magistrály. Zatímco nyní se magistrála u Hlavního nádraží dělí a vede dvěma směry nad a pod Národním muzeem, v budoucnu by měly obě vést po Legerově ulici. Rozdělovat by se pak měly až nad Čelakovského sady. Z prostoru pod Muzeem by tak zmizela frekventovaná komunikace. „Logicky se pak propojí prostor Václavského náměstí, muzea a parku nad ním, které nyní rozděluje magistrála,“ dodal.
Magistrála v tunelu? Praha od nákladného záměru upustila
O možném návratu tramvají na Václavské náměstí se mluví řadu let. Stejně tak je po dlouhé roky diskutovaná i problematická magistrála. Jedním z návrhů bylo mimo jiné její zahloubení do tunelů. Praha ale nakonec od nákladných plánů zcela upustila. S obnovou tratě mezi Vinohradskou třídou a náměstím počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. Původně tramvaje jezdily až na Můstek a dále ulicemi Na Příkopě a 28. října.
Tramvaje zmizely z Václavského náměstí před 32 lety
První koněspřežná tramvaj se na Václavském náměstí objevila 23. září 1875. Dolní konec náměstí ale pouze míjela cestou po Příkopech. V červnu 1883 přeťala náměstí trať koňky z Vodičkovy do Jindřišské ulice. V podélné ose se koňská dráha poprvé rozjela 20. května 1884. Koleje nejprve vedly středem náměstí, v roce 1895 ale byly přeloženy k okrajům chodníků.
V roce 1900 byla celá trať elektrifikována. O 27 let později byly tramvaje přeneseny na vyvýšené těleso v ose náměstí. Po zprovoznění linky metra A bylo rozhodnuto o ukončení tramvajového provozu mezi horní a dolní částí náměstí. Poslední tramvaj tudy projela 13. prosince 1980. Koleje byly z náměstí odstraněny až počátkem roku 1982. Na jejich místě vznikly květinové záhony.
V červenci 1985 skončily tramvaje také v ulicích Na Příkopě a 28. října, kde vznikla pěší zóna. Od té doby tramvaje projíždějí náměstím jen mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.