Spořilovská o polovinu ztichla, kamiony mohou z Jižní spojky rovnou na D1

Praha – Z pražské Jižní spojky (ve směru na Barrandovský most) je opět možné najíždět na dálnici D1. V posledních měsících to nešlo, protože Technická správa komunikací stavěla nad spojkou nový most. Oproti původnímu přemostění má vyšší nosnost, takže po něm mohou jezdit i kamiony, které se tak stáhnou ze Spořilovské ulice.

Zdroj: ČTK/PR/Magistrát hlavního města Prahy

Nový most, jehož stavbu TSK zahájila v květnu, prodlužuje ulici Ke Garážím. Při bourání jeho předchůdce byla Jižní spojka jeden víkend uzavřena, od té doby každý, kdo se chtěl dostat od křižovatky před výjezdem z kačerovských autobusových garáží na dálnici D1 (ve směru z Prahy), musel volit zdlouhavou objížďku – nebo se raději ke garážím ani nevydávat. Teď to bude možné, a nejenom pro osobní auta a městské autobusy jako dříve. „Most se pro osobní i nákladní automobily otevře v průběhu dnešního odpoledne,“ nastínil mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Stavba stála 50 milionů korun, které město získalo od Státního fondu dopravní infrastruktury.

Nový most nad Jižní spojkou

  • délka: 72,3 m
  • šířka: 12,1 m
  • výška nad terénem: 7,12 m
  • stavební výška: 1,48 m
  • plocha nosné konstrukce: 878,6 m2
  • únosnost mostu: A

Stavba nového mostu měla jediný důvod – odlehčit Spořilovské ulici. Po otevření jihozápadní části Pražského okruhu nesmí nákladní auta na západní část Jižní spojky, a protože je most na křižovatce spojky s ulicí 5. května (na které začíná za křižovatkou dálnice D1) neunesl, musela jezdit právě po Spořilovské. V opačném směru potom jezdí po Spořilovské z dálnice D1 na Jižní spojku veškerá doprava, protože odpovídající rampa na kačerovské křižovatce vůbec neexistuje. „Jedná se pouze o dílčí opatření. Systémovým řešením bude až výstavba Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi, která je ale v režii státu,“ podotkl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Video Ze Spořilova po třech letech mizí kamiony
video

Ze Spořilova po třech letech mizí kamiony

Obyvatelé spořilovského sídliště si po zesílení kamionové dopravy před svými okny začali stěžovat na hluk. Pořádali i protestní akce, nakonec dosáhli alespoň dílčího zlepšení – díky novému mostu po Spořilovské přestanou jezdit nákladní auta ve směru k D1, v opačném směru zůstanou. Podle náměstka Nouzy teď Praha chystá další opatření, která by měla před hlukem ochránit místa, kam nový most kamiony naopak přivede. Vznikne protihlukový val a stěny v úseku mezi ulicí 5. května a ulicí Hlavní a po kolaudaci nového mostu i protihlukové stěny přímo na něm.

Po Spořilovské zatím jezdí každý den v obou směrech podle nejnovějších měření TSK na 50 tisíc automobilů, z nich je zhruba 9 tisíc kamionů. V noci to pak je celkem 9 tisíc aut a z toho asi 1 700 kamionů.