„Měli jsme tu několik nepříjemných případů, kdy dokonce dva cyklisté zemřeli. Pak tu také byla nehoda se dvěma malými dětmi,“ zavzpomínal starosta Újezdu u Brna Jan Hradil (nez.). Poté, co obec ve spolupráci s policisty obdarovala školáky reflexními přívěsky, přišla řada i na starší. „Díky penzionu se nám tu znásobil počet seniorů, takže se jich tu pohybuje víc. Po několika incidentech jsme se rozhodli, že jim pomůžeme,“ dodal starosta. Radnice pro nejstarší obyvatele obce proto nechala vyrobit 120 nákupních tašek s reflexní páskou.
Podle policejního mluvčího Bohumila Maláška jsou senioři rizikovou skupinou, protože se oblékají do tmavších barev. „Rádi nosí černé kalhoty a šedivé oblečení. Podobné barvy ale nejsou z dálky vidět,“ upozornil Malášek. Pro nošení reflexních prvků chtějí policisté seniory a děti přesvědčovat i přímo v ulicích.
Při zhoršené viditelnosti zemře skoro dvakrát více lidí než ve dne. Desetkrát častěji to pak bývá člověk, který nemá žádný reflexní prvek. Při rychlosti 75 kilometrů v hodině totiž řidič potřebuje vzdálenost nejméně 31 metrů na to, aby si uvědomil nebezpečí a odpovídajícím způsobem zareagoval.
„Dávám si pozor. I když jede jen jedno auto, tak raději počkám, až přejede. Nic s reflexními prvky jsem sice zatím neměla, ale tašku nosit budu, když někam navečer půjdu,“ slíbila seniorka Jitka Fuksová. „Osobně večer moc nechodím, ale třeba vnuk a další děti ty reflexní prvky mají – třeba na nohavicích,“ připomenul předchozí bezpečnostní akci radnice Josef Rolek.

Policejní mluvčí Bohumil Malášek popisuje zranitelnost chodců
Reflexní prvky povinně? Možná už brzy
V noci nebo brzy nad ránem – tehdy umírá většina chodců na českých silnicích. Kvůli neblahým statistikám usilují policie, dopravní experti i ministerstvo dopravy o povinné nošení reflexních prvků. Dostat by se mělo už do připravované novely silničního zákona. Chodci by museli nosit reflexní prvek nebo oděv ve chvíli, kdy se budou za snížené viditelnosti pohybovat po silnici tam, kde nesvítí veřejné osvětlení. Případným hříšníkům by pak policisté mohli udělit až dvoutisícovou pokutu.
V řadě jiných zemí už se nošení reflexních prvků u chodců osvědčilo. Například na Slovensku klesl během pěti let počet mrtvých chodců ze 184 na 64.
Chodce v tmavém oblečení řidič uvidí na vzdálenost 18 metrů, v červeném na 24 metrů, bílé oblečení zajistí viditelnost na 55 metrů a reflexní až na 200 metrovou vzdálenost. Význam reflexních prvků za různých podmínek ukazuje i aplikace BESIPu.