Opravna letadel v Mošnově čeká na zachránce. Věřitelé přijali nabídky

Ostrava – Velkoopravna letadel Job Air Technic v Mošnově, která je kvůli dluhům ve výši téměř osm set milionů v úpadku, má poslední naději na záchranu. Dnes skončila lhůta pro podání nabídek zájemců, kteří by společnost koupili a provedli její reorganizaci. Pokud se to nepodaří, hrozí konkurz. O práci by přišlo asi 180 zaměstnanců.

Hlavními věřiteli Job Air Technic je Česká exportní banka a Česká spořitelna, které poskytly na rozjezd opravárenského centra dopravních letadel v Mošnově stamilionové půjčky. Věřitelský výbor, který souhlasil s pokusem o záchranu podniku reorganizací, eviduje údajně deset zájemců i koupi. Zítra začnou jeho zástupci rozlepovat obálky s nabídkami.

Vybudování opravny v Mošnově podpořil před osmi lety dotacemi stát, a to s cílem povzbudit a oživit zaměstnanost v regionu. Ministerstvo průmyslu a obchodu slíbilo, že v průběhu deseti let poskytne na rozjezd velkoopravny 650 milionů. Dostala 360 milionů, dva roky po rozjezdu se dotace zastavily. A letos v březnu firma skončila v insolvenci a to kvůli dluhům vůči bankám. Zástupci společnosti tvrdí, že se firma dostala do potíží kvůli tomu, že jí chyběly slíbené peníze od státu. „Celý projekt byl vystavěn na tom, že stát mu pomůže. Návratnost takové investice totiž nemůže být tak rychlá jako v jiných oborech. Musí se čekat deset až patnáct let, než se společnost etabluje na leteckém trhu,“ tvrdil předseda dozorčí rady Job Air Technic Libor Jílek.

Kdo koupí Job Air Technic?

Ministerstvo průmyslu potvrdilo, že mošnovská opravna dostala méně, než jí stát přislíbil. Šlo o program na podporu inovativního podnikání, ve kterém bylo od začátku málo peněz, takže dotace bylo nutné krátit.

Opravna byla původně součástí leteckého holdingu ostravského podnikatele Daneše Zátorského. Dnes jsou majoritními vlastníky Daniel Barč a Daniel Hurta. Loni v říjnu začala firma pracovat na plnou kapacitu, když se stala jediným partnerem ruské společnosti Aeroflot pro servis a opravu letadel Airbus 320 mimo území bývalého Sovětského svazu. Kvůli nejisté budoucnosti už společnost opustilo několik leteckých techniků. Mnozí doufají, že se budou moci brzy vrátit. Ti, kteří zůstali, se bojí, jak vše dopadne. „Věříme, že se podaří najít strategického investora, dostaneme se z potíží a budeme fungovat,“ uvedl Jílek.

Podle Mladé fronty DNES si jeden ze zájemců o Job Air Technic stěžoval na podmínky soutěže na nového investora, které označil na netransparentní a nestandardní. Některé zájemce už prý to odradilo. Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý považuje Job Air Technic za firmu, která má zakázky a dlouhodobou perspektivu. „Nebál bych se proto nového vlastníka. Samozřejmě, záleží na tom, kdo to bude,“ uvedl Dlouhý.