Mošnov – Moravskoslezský kraj dokončil stavbu nové železniční trati, která povede přímo na letiště Leoše Janáčka v Mošnově na Novojičínsku. Letiště, které neprosperuje a odbavuje jen několik letadel denně, tak bude první v Česku, které bude mít návaznost na vlakovou dopravu. I když nový úsek má jen tři kilometry, je to po padesáti letech první nová železniční trať vybudovaná v Česku. Cestující ji budou moci využívat od dubna příštího roku.
Železniční trať na letiště v Mošnově je hotová. Přeprava začne v dubnu
Železniční trať na letiště Leoše Janáčka se skládá ze dvou částí. Asi šest kilometrů tvoří zmodernizovaná spojnice Studénky a Sedlnic. Stát za to zaplatil asi 350 milionů korun. Druhou část tvoří zcela nový železniční úsek, který povede přímo na letiště. Do letištní odbavovací haly cestující projdou prosklenou spojovací chodbou. Investorem této stavby za 580 milionů je Moravskoslezský kraj, kterému 85 procent nákladů pokryla evropská dotace. Obě části jsou hotové, zbývá provést technické zkoušky.
Provoz začne před hokejovým šampionátem
Do Mošnova budou zajíždět vlaky linky, která vede z Mostů u Jablunkova přes Bohumín a Ostravu. Cesta z krajského města na letiště by měla po železnici trvat přes třicet minut. České dráhy plánují, že vlak pojede zhruba devětkrát za den. Přeprava cestujících má začít tři týdny před hokejovým šampionátem, který zčásti hostí i Ostrava.
V sezoně se z Mošnova létá pouze do Prahy, Londýna a Paříže. Například v roce 2013 klesl počet cestujících oproti předchozímu roku o deset procent a o dvacet procent se snížilo i množství přepravovaného nákladu. Ve srovnání s letištěm v polských Katovicích odbaví mošnovské letiště jen desetinu cestujících. Lidé z regionu využívají vedle Katovic také nízkonákladové lety z Krakova.
Moravskoslezský kraj, který je majitelem letiště, už investoval do jeho rozvoje stovky milionů. Lidé, kteří by se rádi dostali z Ostravy do světa za přijatelné ceny, to zatím nepocítili. Zástupci kraje věří, že železniční napojení atraktivitu letiště zvýší a přispěje k jeho oživení. „Věříme, že napojení letiště Leoše Janáčka na hlavní koridorovou trať je správná cesta k tomu, aby se stalo součástí komplexní infrastruktury nadregionálního i mezinárodního významu,“ uvedl hejtman Miroslav Novák z ČSSD. Kraj také zdůrazňuje význam propojení s připravovanou průmyslovou zónou v Mošnově a s překladištěm, ve kterém by se mělo překládat zboží z letadel na kamiony a vlaky.
Promarněná šance, upozorňují kritici
Podle předsedy občanského sdružení Létejme z Ostravy Radima Gála je předem jasné, že vlaky nebudou zdaleka plně obsazené, protože mnoho cestujících nevozí ani autobusy, které dosud na letiště jezdí. Sdružení upozorňuje už několik let na špatnou situaci letiště. „Přes výrazné investice do rozvoje nedochází k nárůstu cestujících ani linek. Šance, kterou toto letiště mělo, byla beze zbytku promarněna,“ tvrdí členové sdružení. Podle Gála se nedá čekat, že by vlaková doprava mohla v dohledné době něco změnit k lepšímu.