Trolejbusy brázdí Pardubice 70 let. Město plánuje síť rozšířit

Trolejbusová doprava právě slaví v Pardubicích sedmdesát let od zahájení provozu, první linka vedla do Lázní Bohdaneč a vyjela v lednu 1952. Trolejbusů bude v Pardubicích nejspíš vidět v budoucnu víc než dosud. Vozidla na elektrický pohon začnou mírně převažovat nad autobusy. Jsou bezemisní a s přídavnými bateriemi mohou dojet i mimo trolejovou síť, řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán. Ve městě to ale neměly vždy snadné, radní je v minulosti opakovaně chtěli zrušit.

První trolejbusová doprava v tuzemsku vznikala v první dekádě 20. století. Masověji se rozšířila v polovině minulého století. Pardubice se přidaly v roce 1952, tedy o něco později, a to hlavně kvůli silnicím, které byly v žalostném stavu. Provozovat na nich veřejnou dopravu bylo obtížné, řekl vedoucí střediska vrchního vedení a měníren Ladislav Podivín, který se také zabývá historií místního dopravního podniku.

„Pak tady byla veliká nechuť investovat peníze. Pardubice nepatřily k prioritám. První trať vedla do Semtína, kde byla chemická továrna, Bohdanečtí si pak vydupali, že se trať prodlouží až k nim, lidé brigádně stavěli stožáry,“ dodal Podivín.

Dopravní podnik v roce 1950 vznikl, aby zavedl trolejbusovou dopravu, mezitím jezdily po Pardubicích alespoň dva městské autobusy. Později, například v polovině 60. let, přišel z radnice příkaz, aby se trolejbusy zrušily, to se pak ještě třeba opakovalo v roce 1996, pak radní názor změnili. „V 60. letech byl naftový boom, všude po světě se začaly trolejbusové provozy kosit. My jsme to tehdy ustáli. Lidé z dopravního podniku trolejbusy nechtěli dát,“ poznamenal Podivín.

4 minuty
Pardubické trolejbusy slaví 70 let provozu
Zdroj: ČT24

V Pardubicích jich nyní jezdí kolem sedmdesáti. Nejnovější model, který vozí cestující, je Škoda 32Tr SOR s novou karoserií. Zaměstnanci mu říkají Beruška, protože má černo červené provedení, oblé tvary a zrcátka připomínají tykadla. Podnik má také několik veteránů. Nejstarším trolejbusem je Škoda 8Tr, který vyjíždí jen výjimečně na historické lince. Vyráběl se v druhé půlce 50. let.

Trolejbusy v budoucnu převáží nad autobusy

„V současné době je poměr autobusů a trolejbusů vyrovnaný. Ale stavíme trolejové tratě, soutěžíme dalších deset trolejbusů, do roka je budeme mít. Trolejbusy s baterií umí vyjet za hranice města. Jejich počet se tam bude zvyšovat na úkor autobusů,“ řekl Pelikán.

Takzvané parciální trolejbusy jezdí třeba na lince 12, do Černé za Bory či Mnětic už nevedou troleje, vozidlo mimo ně najede kolem deseti kilometrů a napájí se pomocí baterie. Jakmile se vrátí na trať, cestou k vlakovému nádraží se baterie znovu nabije, řekl Pelikán. „Veřejná doprava je tlačená k bezemisnímu provozu. Trolejbusy se k tomu nabízí,“ dodal.

Trolejová síť se v krajském městě nadále bude rozšiřovat. Letos podnik dokončí práce na trolejové trati přes nadjezd u podniku Paramo. Protože bude v dohledné době kvůli modernizaci železničního koridoru zavřený podjezd v ulici 17. listopadu, půjde tak o jedinou trolejbusovou trasu z Dukly do města. Příští rok by pak měly trolejbusy jezdit i Studentskou ulicí až k okružní křižovatce na Cihelně a u stadionu se bude stavět měnírna. Ze zhruba 33 kilometrů se tak prodlouží trolejové trati na 35 kilometrů.

Troleje do Chrudimi zůstanou utopií

Další návrhy jsou zatím jen v úvahách. Asi před dvěma lety Lázně Bohdaneč navrhovaly, aby se trať prodloužila až k rybníkům, kde je zajímavá turistická oblast. Jednou z možností, kde by mohly jezdit trolejbusy, je ulice S. K. Neumanna v Pardubicích, kde už vzniká velká čtvrť a kam se přestěhuje hodně lidí. Je také ještě možné prodloužit troleje od Památníku Zámeček ke zdravotnické škole, uvedl Pelikán.

„A pak existuje jedna historická vize, a to postavit troleje až do Chrudimi. Je to návrh někdy z 50. let. Na projektu by se ale musely podílet obce i kraj. Po celé trase by asi nemohla být trakce, protože je blízko letiště a přistávají tam letadla. Dneska už to je asi jen utopie,“ řekl Pelikán.

Nové generace trolejbusů i autobusů i jejich předchůdce si lidé prohlédnou při dni otevřených dveří. Dopravní podnik chce uspořádat oslavy výročí trolejbusové dopravy 14. května. Naposledy se mohli návštěvníci podívat na vozový park před pěti lety. Připravované slavnosti k 70 letům založení podniku předloni covidová opatření znemožnila. „Plánujeme si zapůjčit historická vozidla z Prahy nebo Brna. Doufám, že se nám sem podaří dostat unikátní kousky, věřím, že se bude na co dívat,“ dodal ředitel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
13:22Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Opravy silnic startují, jejich financování je ale nejisté

Po zimní přestávce začínají silničáři v Česku s opravami poškozených úseků silnic a dálnic. Hejtmani však stále nevědí, kolik peněz stát přidělí na krajské projekty. Státní fond dopravní infrastruktury rozděluje mezi regiony dvě miliardy korun, ale Asociace krajů požaduje dvojnásobek. S financováním podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) počítá novela silničního zákona, která však po deseti měsících ve sněmovně ještě neprošla úvodním čtením.
7. 4. 2025

Kvůli nedostatku zubařů někde ordinují i lékaři ze třetích zemí bez zkoušky

Zhruba 800 stomatologů z Ukrajiny a dalších zemí mimo Evropskou unii se v posledních pěti letech zúčastnilo v Česku aprobační zkoušky. Někteří opakovaně, písemnou část totiž úspěšně absolvuje jen čtvrtina zájemců. Objevují se tak i případy, kdy lékaři sami ordinují, aniž by zkoušku složili.
31. 3. 2025

Zóna ČT24: Chrudimští výsadkáři jsou elita, ale museli slevit v požadavcích na nové kolegy

Elitní chrudimský výsadkový pluk si stěžuje na nedostatek zájemců o službu v jeho řadách. Musel proto kvůli tomu slevit při výběrovém řízení. Zkrátil ho, zmírnil některé požadavky. Budoucí kolegy a spolubojovníky navíc pluk hledá například na středních školách v regionu. Snaží se také být vidět na veřejnosti. Spolupracuje i s městem Chrudim. Tématu se věnoval pořad Zóna ČT24.
29. 3. 2025

Letošním Zlatým Ámosem se stal Lukáš Knaute z Pardubicka

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal Lukáš Knaute ze Základní školy v Sezemicích na Pardubicku. Získal i ocenění Dětský Ámos, které uděluje dětská porota. Ceny organizátoři udělili v Kongresovém sále hotelu Olšanka, kde se finálového kola zúčastnilo šest soutěžících. Jednalo se o 32. ročník soutěže.
28. 3. 2025Aktualizováno28. 3. 2025

Český test umí odhalit rakovinu slinivky z kapky krve. Získal patent v USA

Česká metoda na odhalení rakoviny slinivky z krve získala patent ve Spojených státech. Vyvinuli ji vědci z Univerzity Pardubice, cesta k patentu jim trvala téměř pět let.
27. 3. 2025

Kriminalisté řeší výbuch v Poličce pro nedbalost

Kriminalisté řeší úterní výbuch v Poličských strojírnách jako obecné ohrožení z nedbalosti. Zahájili úkony trestního řízení. V hale ve středu začal pyrotechnický průzkum, který potrvá minimálně několik dní. Kriminalisté pak musí místo ohledat a potom může začít vyklízení. Výbuch postihl závod v úterý ráno, jeden člověk byl vážně zraněný. Podle statika je hala nebezpečná.
26. 3. 2025Aktualizováno26. 3. 2025

Z MHD mizí papírové jízdenky

Papírové jízdenky pomalu mizí z hromadné dopravy v českých městech. Lidé na řadě míst už víc využívají ty virtuální, zakoupené platební kartou nebo digitálně přes mobilní telefon. Jednodušší je to nejen pro cestující, ale i pro samotné dopravní podniky. Trendu jdou proto naproti.
26. 3. 2025
Načítání...