Trolejbusy brázdí Pardubice 70 let. Město plánuje síť rozšířit

Trolejbusová doprava právě slaví v Pardubicích sedmdesát let od zahájení provozu, první linka vedla do Lázní Bohdaneč a vyjela v lednu 1952. Trolejbusů bude v Pardubicích nejspíš vidět v budoucnu víc než dosud. Vozidla na elektrický pohon začnou mírně převažovat nad autobusy. Jsou bezemisní a s přídavnými bateriemi mohou dojet i mimo trolejovou síť, řekl ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán. Ve městě to ale neměly vždy snadné, radní je v minulosti opakovaně chtěli zrušit.

První trolejbusová doprava v tuzemsku vznikala v první dekádě 20. století. Masověji se rozšířila v polovině minulého století. Pardubice se přidaly v roce 1952, tedy o něco později, a to hlavně kvůli silnicím, které byly v žalostném stavu. Provozovat na nich veřejnou dopravu bylo obtížné, řekl vedoucí střediska vrchního vedení a měníren Ladislav Podivín, který se také zabývá historií místního dopravního podniku.

„Pak tady byla veliká nechuť investovat peníze. Pardubice nepatřily k prioritám. První trať vedla do Semtína, kde byla chemická továrna, Bohdanečtí si pak vydupali, že se trať prodlouží až k nim, lidé brigádně stavěli stožáry,“ dodal Podivín.

Dopravní podnik v roce 1950 vznikl, aby zavedl trolejbusovou dopravu, mezitím jezdily po Pardubicích alespoň dva městské autobusy. Později, například v polovině 60. let, přišel z radnice příkaz, aby se trolejbusy zrušily, to se pak ještě třeba opakovalo v roce 1996, pak radní názor změnili. „V 60. letech byl naftový boom, všude po světě se začaly trolejbusové provozy kosit. My jsme to tehdy ustáli. Lidé z dopravního podniku trolejbusy nechtěli dát,“ poznamenal Podivín.

4 minuty
Pardubické trolejbusy slaví 70 let provozu
Zdroj: ČT24

V Pardubicích jich nyní jezdí kolem sedmdesáti. Nejnovější model, který vozí cestující, je Škoda 32Tr SOR s novou karoserií. Zaměstnanci mu říkají Beruška, protože má černo červené provedení, oblé tvary a zrcátka připomínají tykadla. Podnik má také několik veteránů. Nejstarším trolejbusem je Škoda 8Tr, který vyjíždí jen výjimečně na historické lince. Vyráběl se v druhé půlce 50. let.

Trolejbusy v budoucnu převáží nad autobusy

„V současné době je poměr autobusů a trolejbusů vyrovnaný. Ale stavíme trolejové tratě, soutěžíme dalších deset trolejbusů, do roka je budeme mít. Trolejbusy s baterií umí vyjet za hranice města. Jejich počet se tam bude zvyšovat na úkor autobusů,“ řekl Pelikán.

Takzvané parciální trolejbusy jezdí třeba na lince 12, do Černé za Bory či Mnětic už nevedou troleje, vozidlo mimo ně najede kolem deseti kilometrů a napájí se pomocí baterie. Jakmile se vrátí na trať, cestou k vlakovému nádraží se baterie znovu nabije, řekl Pelikán. „Veřejná doprava je tlačená k bezemisnímu provozu. Trolejbusy se k tomu nabízí,“ dodal.

Trolejová síť se v krajském městě nadále bude rozšiřovat. Letos podnik dokončí práce na trolejové trati přes nadjezd u podniku Paramo. Protože bude v dohledné době kvůli modernizaci železničního koridoru zavřený podjezd v ulici 17. listopadu, půjde tak o jedinou trolejbusovou trasu z Dukly do města. Příští rok by pak měly trolejbusy jezdit i Studentskou ulicí až k okružní křižovatce na Cihelně a u stadionu se bude stavět měnírna. Ze zhruba 33 kilometrů se tak prodlouží trolejové trati na 35 kilometrů.

Troleje do Chrudimi zůstanou utopií

Další návrhy jsou zatím jen v úvahách. Asi před dvěma lety Lázně Bohdaneč navrhovaly, aby se trať prodloužila až k rybníkům, kde je zajímavá turistická oblast. Jednou z možností, kde by mohly jezdit trolejbusy, je ulice S. K. Neumanna v Pardubicích, kde už vzniká velká čtvrť a kam se přestěhuje hodně lidí. Je také ještě možné prodloužit troleje od Památníku Zámeček ke zdravotnické škole, uvedl Pelikán.

„A pak existuje jedna historická vize, a to postavit troleje až do Chrudimi. Je to návrh někdy z 50. let. Na projektu by se ale musely podílet obce i kraj. Po celé trase by asi nemohla být trakce, protože je blízko letiště a přistávají tam letadla. Dneska už to je asi jen utopie,“ řekl Pelikán.

Nové generace trolejbusů i autobusů i jejich předchůdce si lidé prohlédnou při dni otevřených dveří. Dopravní podnik chce uspořádat oslavy výročí trolejbusové dopravy 14. května. Naposledy se mohli návštěvníci podívat na vozový park před pěti lety. Připravované slavnosti k 70 letům založení podniku předloni covidová opatření znemožnila. „Plánujeme si zapůjčit historická vozidla z Prahy nebo Brna. Doufám, že se nám sem podaří dostat unikátní kousky, věřím, že se bude na co dívat,“ dodal ředitel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Pardubický kraj

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
18. 12. 2025Aktualizováno18. 12. 2025

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
18. 12. 2025

Dálnici D35 rozšířily dva nové úseky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo dva úseky dálnice D35: šest kilometrů dlouhý úsek Vysoké Mýto – Džbánov a dvanáctikilometrový úsek mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou na Hradecku. Ani jeden z nich zatím není napojený na dálniční síť. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl věří, že celá D35 bude hotová do pěti let.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Města zpřísňují pravidla pro výdejní boxy

Řada měst už přijala nebo chystá nová pravidla pro umísťování a provoz výdejních boxů zásilkových společností. Cílem je, aby tyto služby byly přínosné pro obyvatele i podnikatele, a zároveň nenarušovaly bezpečnost, dopravu ani vzhled veřejných prostranství. O regulaci, která začne platit od 1. ledna, rozhodli například radní v Ústí nad Orlicí. Podobná opatření už fungují v Praze nebo Litomyšli, připravují je také Pardubice.
10. 12. 2025

Zastupitelé v Chrudimi budou jednat o zrušení spádových obvodů škol

Chrudimští zastupitelé budou v pondělí 8. prosince rozhodovat o zrušení čtyř spádových obvodů základních škol. Zavést chtějí jen jeden pro celé město. Podle starosty Františka Pilného (ANO) je hlavním cílem zamezit spádové turistice. Podle něj některé rodiny účelově měnily trvalé bydliště tak, aby se jejich dítě dostalo na preferovanou základní školu. Novinka má platit pro zápisy v roce 2026, které začnou už v lednu. Proti změně se ale ohrazují někteří rodiče. Obávají se losování o místa na školách a nejistoty před zápisy. Své argumenty chtějí vyjádřit i na zastupitelstvu.
7. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
5. 12. 2025
Načítání...